شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

شنیده ها: بحران آب دیگر در هیچ‌جای جهان حرف تازه نیست. در ایران سرچشمه‌ها می‌خشکد و در اروپا رود‌های راین و دانوب به کف می‌رسند و کلیسا‌های قدیمی و کشتی‌های جنگی هیتلر سر از زیر آب درمی‌آورند! گویی خشکسالی می‌خواهد پیامی که بوی عقیده و جنگ دارد، به جهان مخابره کند!

در ایران کار طاقت‌فرسای مدیریت آب در شهرکرد و همدان که دو بام ایران هستند، سرانجام هر دو شهر را تا حد زیادی از بحران خارج کرد. اکنون باید به آینده بیندیشیم و مسئله آب را جدی بگیریم. آبخیزداری، کشاورزی‌نوین، مصرف‌بهینه در آب شرب و آب‌شیرین‌سازی از دریا، چهار سرفصل توصیه‌های کارشناسان به مدیران کشور است. توصیه‌های دیگری هم هست. باید سرچشمه را نجات داد. اینجا جای ترک‌فعل نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۰۱ ، ۱۱:۴۷
شنیده ها

شنیده ها: تنش آبی از جنوب و مرکز کشور به سمت استانهای شمالی در حال حرکت است. در شرایطی که چندی پیش مسئولان آب منطقهای اعلام کردند که ذخیره آب در پشت سدهای کشور حدود 45 درصد است، حال چندین استان با تنش آبی روبهرو شدهاند.

سال گذشته بود که اعتراضات مردم اصفهان بهدلیل کمبود آب، باعث بروز تشنج شد و امسال نیز در استان چهارمحال بختیاری و شهرکرد که سرمنشاء رودخانههای پرآب و بهنوعی به پایتخت آبی کشور شهرت دارد، قطعی آب باعث بروز اعتراضات شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۱ ، ۰۰:۳۰
شنیده ها

شنیده ها: صبح سه‌شنبه با اخبار تجمع جمعی از مردم شهرکرد در اعتراض به ٩ روز قطعی آب در این شهر مقابل استانداری همراه بود، روزهای قبل‌تر اما پس از پر شدن فضای مجازی با خبر «شهرکرد یک‌هفته است آب ندارد» از سوی مراجع رسمی اعلام شد با آلوده شدن چشمه کوهرنگ، آب‌شرب شهرکرد، باباحیدر، فیل‌آباد، سورشجان، فرخشهر، فارسان و روستاهای مسیر کوهرنگ تا شهرکرد قطع شده و همین موضوع باعث شده برای رسیدگی به بحران مذکور شهرها را با تانکر آبرسانی ‌کنند.

بحران آب‌شرب در چهارمحال‌وبختیاری و درست در یکی از سرچشمه‌های مهم و منابع آبی کشور یعنی چشمه کوهرنگ که ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهرکرد را تامین می‌کند اما مساله‌ای عجیب است. مدیرعامل آبفای این استان دلیل قطع چندین روزه آب را «کدورت آب ‌چشمه کوهرنگ» اعلام کرده و گفته این کدورت «به‌حدی است که هیچ تصفیه‌خانه‌ای قادر به تصفیه آب آن نیست.» کدورتی که پس از سیلاب‌های اخیر به‌وجود آمده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۰۱ ، ۱۲:۴۸
شنیده ها

شنیده ها: پس از چند هفته پرالتهاب در ارتباط با پرونده احیای برجام، بالاخره دوشنبه (24 مرداد) همزمان با پایان ضربالاجل غیر رسمی جوزپ بورل مبنی بر موعد پاسخگویی به پیشنویس نهایی شده از سوی آنها، ایران پاسخ کتبی خود را ارسال کرد. بنابر اعلام منابع خبری مختلف، رویکرد ایران نسبت به مسائل باقیمانده میان طرفین مثبت بوده و انتظار میرود به زودی گفتوگو برای حل مسائل جزیی باقیمانده از سر گرفته شود.

پس از ارسال پاسخ ایران، روزنامه ایندیپندنت با نقل قول از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هستهای را به صورت مشروط پذیرفته است. همچنین، نشریه پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی، ادعاهایی را درباره پاسخ ایران نسبت به پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هستهای مطرح کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۰۱ ، ۱۲:۳۵
شنیده ها

شنیده ها: خبر تلخ و شوکه کننده بود، برومند نجفی، محیط‌بان کرمانشاهی که در طول یکسال گذشته، بسیاری از مردم و چهره‌های سرشناس ایرانی در فضای واقعی و مجازی، خواهان عفو و بخشش اولیای دم، برای جلوگیری از قصاصش بودند، روز شنبه حکم اعدامش توسط پدر همان شکارچی غیر مجازی که نجفی در اواخر سال 99 که در پی یک حادثه به او شلیک کرده بود، اجرا و او در مقابل یکی از شعب دادگاه کرمانشاه توسط سلاح کلاشینکف به گلوله بسته شد.

شاید در نگاه اول، اینگونه اتفاقات در جامعه‌ای که درگیر خشونت است، امری عادی تلقی شود و هر روز اخبار کشته شدن یک نفر با اسلحه در رسانه‌ها و صفحات حوادث منتشر می‌شود، اما نکته حائز اهمیت که همان یادآوری مظلومیت هزاران محیط‌بانی است که در سخت‌ترین شرایط و بنا به عشق‌شان به محیط زیست، فعالیت دارند، این است که آنها حتی در امن‌ترین مراکز یک شهر (دادگاه‌ها) امنیت جانی ندارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۰۱ ، ۰۸:۰۸
شنیده ها

شنیده ها: احتمال توافق ایران و کشورهای اروپایی جدی‌تر شده است. نماینده روسیه اعلام کرده که ایران تنها در ارتباط با چند بند و کلمه در توافق درخواست‌هایی دارد. هرچند برخی مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند هنوز توافقی حاصل نشده است.

تمام این موارد موجب شده مخالفان توافق در آمریکا به‌شدت عصبانی باشند. به طوری که از میان اخبار منتشر شده در آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای می‌توان متوجه شدکه جمهوری‌خواهان و لابی اسرائیل به سیم آخر زده‌اند و هرخبری را که موجب تصمیم منفی در ارتباط با توافق می‌شود را پایه‌گذاری می‌کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۱ ، ۰۷:۵۶
شنیده ها

شنیده ها: پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره دولت طالبان پذیرفت که حق‌آبه هیرمند را پرداخت کند، حق‌آبه‌ای که 16 ماه پیش و زمان افتتاح سد کمال خان، به‌نوعی توسط دولت‌های افغانستان مصادره شده بود.

در افتتاح زمان افتتاح این سد و در فروردین سال 1400، اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان در مراسم افتتاح سد کمال‌خان برروی رودخانه هیرمند از موضوع تبادل آب در مقابل نفت سخن گفت و باور داشت «از این پس به ایران آب در مقابل نفت می دهیم» مواضعی که بی‌شک رنگ و بوی باج خواهی از ایران می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۰۱ ، ۰۷:۱۷
شنیده ها

شنیده ها: طی چند روز گذشته، قانون ابلاغی جدید دولت در مورد نحوه برگزاری کنکور باعث شده تا موج وسیعی از اظهار نظرهای مختلف در مورد شیوه نامه در بین معلمان، دست اندرکاران‌، اولیای دانش آموزان‌، کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس روبه‌رو شود. انتقادها نسبت به این موضوع طی چند روز گذشته و با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور آنچنان بالا گرفته است که حتی زمزمه هایی در مورد اصلاح این شیوه نامه به گوش می‌رسد.

براساس لیست نفرات برتر کنکور 1401 تنها یک نفر از آنها دانش آموخته مدارس دولتی بوده و بقیه این افراد فارغ التحصیل مدارس غیردولتی و خصوصی هستند. همین مساله باعث شد تا منتقدان قانون جدید کنکور دوباره موج جدیدی از اظهارنظرهای مخالف در مورد این قانون را به راه اندازند. اصلی‌ترین انتقاد این کارشناسان و منتقدان به این قانون نیز به این دلیل است که آنها معتقدند؛ شیوه‌نامه جدید فقط باعث افزایش شکاف طبقاتی و راه یابی بچه پولدارها به دانشگاه‌ها می‌شود چرا که براساس این قانون از این پس معدل سه ساله آخر تحصیلی بین 40 تا 60 درصد از نمره قبولی ورود به دانشگاه داوطلبان کنکور را تشکیل خواهد داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۰۱ ، ۰۷:۵۹
شنیده ها

شنیده ها: پس از 145 روز بن‌بست در مذاکرات وین، پنجشنبه هفته گذشته دوباره چشم‌ها به پایتخت اتریش و هتل کوبورگ دوخته شد تا تکلیف برجام روشن شود. در این شش روزی که از آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام می‌گذرد، اخبار، اطلاعات، مواضع سیاسی اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین و ادعاهای رسانه‌ها و خبرنگاران به قدری متعدد، متنوع، متناقض و حتی متضاد بوده که «کارزار روایت‌ها»، بهترین واژه برای توصیف این وضعیت پیچیده و سردرگم است.

این حجم بالا از اخبار گسترده و در‌عین‌حال ضدو‌نقیض که گاه یکدیگر را نفی می‌کنند و ساعت به ساعت هم بر دامنه، شدت و وسعت خروجی آن افزوده می‌شود، کار را برای هرگونه تحلیلی درباره احیاشدن یا احیانشدن برجام سخت کرده است؛ تا جایی که هیچ کارشناسی نمی‌تواند با قاطعیت از خروجی این دور از مذاکرات بگوید؛ چون حتی به دقیقه، درز اخباری جدید از نشست وین می‌تواند کل فرضیات و ارزیابی‌ها را زیر سؤال ببرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۰۱ ، ۰۹:۴۲
شنیده ها

شنیده ها: موضوع مهاجرت معکوس از تهران پدیده جدیدی نیست. طبق آمارهای ارائه شده توسط موسسه مرکز آمار ایران در ارتباط با نفوس و مسکن، بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۴۰۴ هزار و ۹۹۶ نفر به تهران مهاجرت کرده و ۳۶۹ هزار و ۲۸۸ نفر زندگی در پایتخت را رها کردند که البته مشخص نیست مهاجران تهرانی به زادگاهشان برگشتند یا زادگاهشان همین تهران بوده و مجبور به کوچ شده‌اند.

در موج جدید مهاجرت از تهران، شهرهای حاشیه‌ای پایتخت مقصد مهاجران شده‌اند و این یعنی مهاجران هنوز در شهر تهران وابستگی‌های شغلی یا خانوادگی دارند و همین مساله، معضل این نوع مهاجرت را دوچندان می‌کند. این در حالی است که تا سال 1396 بیشتر مهاجرت‌های معکوس از تهران به مقصد استان‌های شمالی کشور، استان البرز و جزیره کیش بوده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۰۱ ، ۰۱:۱۰
شنیده ها