شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

محمدرضا محبوب فر: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه ترین گزارش هفتگی خود از افزایش ۲۰۳ درصدی آبله میمون در کشورهای غیربومی این بیماری خبر داده است. موارد تایید شده آبله میمون در جهان به بیش از ۷۸۰ تن رسیده است و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است از ۱۳ می ۲۰۲۲ تا ۲ ژوئن ۲۰۲۲، ۷۸۰ مورد تائید شده آزمایشگاهی آبله میمون از ۲۷ کشور عضو چهار منطقه WHO که ویروس آبله میمون در آنها بومی نیست، گزارش یا شناسایی شده است. اکثر موارد شناسایی شده، سابقه سفر به کشورهایی در اروپا و آمریکای شمالی و نه به غرب و مرکز آفریقا را داشته ‌اند و تایید آبله میمون در افرادی که به یک منطقه آندمیک سفر نکرده ‌اند، غیرمعمول است و حتی یک مورد آبله میمون در کشوری که این ویروس در آن بومی نیست، به عنوان یک طغیان در نظر گرفته می ‌شود و این دلیل موجهی است کهWHO ، خطر آبله میمون در سطح جهانی را متوسط ارزیابی ‌کند و هشدار دهد که در صورت عادی انگاری کشورها و عدم الزام به دستورالعمل های بهداشتی، عواقب هولناک و غیرمنتظره ای در انتظار ملت های دنیا خواهد بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های آمریکا، اعلام کرده که از بیش از 780 مورد ابتلا به بیماری آبله میمون که در سطح جهان شناسایی شده، تعداد ۲۱ مورد ابتلا در ایالات متحده گزارش شده است و طبق گزارش جدید این مرکز، میانگین سنی مبتلایان در آمریکا ۴۰ سال اعلام شده است. بر اساس این گزارش، از این تعداد، چهارده نفر به ۱۱ کشور مختلف در سطح بین ‌المللی سفر کرده بودند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۰۱ ، ۱۰:۰۰
شنیده ها

محمدرضا محبوب فر: رئیس سازمان نظام پزشکی اخیرا در جلسه بررسی افزایش ظرفیت آموزش پزشکی گفته که در کشور ۱۵ هزار پزشک وجود دارد که طبابت نمی ‌کنند و در عین حال ۲۰ هزار پزشک عمومی هم در نظام ارجاع به خدمت رسانی مشغول نیستند.

رقم 20 هزار پزشک بیکار در ایران در حالی اعلام شده است که بیکاری به قدری در کشور گسترده شده و به فارغ التحصیلان رده بالای دانشگاهی رسیده است که آمارهای کنونی به نظر واقعی نمی رسند و به طور مثال در مورد پزشکان عمومی و متخصص، رقم بالاتری مطرح است و عنوان می شود دست کم 40 تا 60 هزار پزشک بیکار در کشور وجود دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۰۱ ، ۲۱:۳۱
شنیده ها

شنیده ها: دهم آبان سال 1400، وقتی شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را تأیید کرد، خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که این قانون می‌تواند منجر به افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور شود. جای خالی پزشکان زنان، ماماها، کارشناسان نظام سلامت و همچنین سازمان بهزیستی در تدوین و نگارش این قانون از ابتدا محل مناقشه و نقد بود. ایجاد نگرانی از طولانی‌شدن فرایند سقط‌درمانی جنین، ازدست‌رفتن زمان طلایی برای این اقدام، محدودیت در انجام آزمایشات غربالگری، ازبین‌رفتن پوشش بیمه‌ای برای تست‌های مرتبط با غربالگری، ایجاد فضای پلیسی و امنیتی در محیط‌های درمانی با الزامی که برای ثبت آزمایشات زنان باردار در سامانه‌های ویژه اعلام شده بود، ازبین‌رفتن حس اعتماد بین پزشک-ماما و زنان باردار و افزایش نگرانی‌ها از بالارفتن موالید دارای اختلالات رشدی یا معلولیت بخشی از مهم‌ترین نقدهایی بود که به این قانون گرفته شد. ایراداتی که در بستر خود، می‌توانند منجر به افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی شوند.

دهم آبان سال 1400، وقتی شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را تأیید کرد، خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که این قانون می‌تواند منجر به افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور شود. جای خالی پزشکان زنان، ماماها، کارشناسان نظام سلامت و همچنین سازمان بهزیستی در تدوین و نگارش این قانون از ابتدا محل مناقشه و نقد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۳۹
شنیده ها

محمدرضا محبوب فر: کشورهای جهان یکی پس از دیگری از محدودیت ها و ممنوعیت های پاندمی کرونا خارج می شوند و نسبت به لغو رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام می کنند. در حالی که تمامی محدودیت‌ های کرونایی ورود به کشورها لغو و حالا می ‌توان با شرایطی مانند قبل از پاندمی کرونا به این کشورها سفر کرد، افزایش موارد کووید۱۹ در سراسر آمریکا سبب گشته میزان پذیرش در بیمارستان ها به ویژه در بین بزرگسالان مسن و همچنین کودکان شروع به افزایش گذارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام داشته که مطالعه روی شاخص ‌های  کرونا باید همچنان جدی گرفته شود و به همین منظور، مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا، برای دریافت واکسن کرونای فایزر و مدرنا، از سوی کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله آمریکایی صادر شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، توصیه کمیته مشورتی رویه‌ های ایمن ‌سازی مبنی بر لزوم واکسینه‌ شدن کودکان شش ماهه به بالا علیه کووید19 را پذیرفته و اکنون والدین و پرستاران کودک به ‌منظور محافظت بهتر در برابر کووید19 می‌ توانند کودکان شش ماهه تا پنج ساله خود را با واکسن‌ های فایزر-بیون ‌تک یا مدرنا واکسینه کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۰۱ ، ۲۱:۳۶
شنیده ها