شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

دو شیفته شدن مدارس با افزایش قیمت مسکن

شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۱۰ ق.ظ

شنیده ها: موضوع مهاجرت معکوس از تهران پدیده جدیدی نیست. طبق آمارهای ارائه شده توسط موسسه مرکز آمار ایران در ارتباط با نفوس و مسکن، بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۴۰۴ هزار و ۹۹۶ نفر به تهران مهاجرت کرده و ۳۶۹ هزار و ۲۸۸ نفر زندگی در پایتخت را رها کردند که البته مشخص نیست مهاجران تهرانی به زادگاهشان برگشتند یا زادگاهشان همین تهران بوده و مجبور به کوچ شده‌اند.

در موج جدید مهاجرت از تهران، شهرهای حاشیه‌ای پایتخت مقصد مهاجران شده‌اند و این یعنی مهاجران هنوز در شهر تهران وابستگی‌های شغلی یا خانوادگی دارند و همین مساله، معضل این نوع مهاجرت را دوچندان می‌کند. این در حالی است که تا سال 1396 بیشتر مهاجرت‌های معکوس از تهران به مقصد استان‌های شمالی کشور، استان البرز و جزیره کیش بوده است.

به گزارش آرمان ملی، خبر دو شیفته شدن مدرسه‌های مناطق حاشیه‌ای تهران به دلیل مهاجرت معکوس از پایتخت، نشان‌ می‌دهد که بار سنگین این پدیده، بر روی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان مهاجر و ساکن در این مناطق قرار دارد. مهاجرت که معمولا به منظور بهبود شرایط زندگی انجام می‌گیرد در نوع جدید خود وضعیت غریبی دارد چرا که در برخی مناطق حاشیه‌ای تهران زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و آموزشی مناسبی برای ورود این حجم از مهاجر وجود ندارد. مسعود بهرامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اعلام این خبر که امسال بیش از 70 هزار دانش‌آموز به جمع دانش‌آموزان حاشیه تهران اضافه می‌شود به همشهری گفت: «پاسخگویی به پذیرش این دانش‌آموزان تازه‌وارد، دست‌کم به بیش از دو هزار کلاس درس نیاز دارد؛ در حالی که امسال 95مدرسه دولتی در این شهرستان‌ها احداث شده که پیش‌بینی می‌شود تا آغاز سال تحصیلی تنها نیمی از این مدارس به بهره‌برداری برسند.» بر همین اساس به گفته بهرامی امسال افزایش جمعیت دانش‌آموزان این شهرستان‌ها به دوشیفته‌شدن تعدادی از مدارس منجر می‌شود. این در حالی است که ظرفیت مدارس دولتی در این مناطق با مشکل روبه‌رو است. در سال 1397 هم مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش در شهرستان‌های استان تهران، پردیس و شهریار بیش‌ترین مشکلات در حوزه سرانه فضای آموزشی وجود دارد. قطعا روند افزایشی مهاجرت، مشکلات آموزشی ساکنان این مناطق و مهاجران جدید را شدیدتر خواهد کرد. به گفته بهرامی در سال تحصیلی 1401‌- 1400 میانگین تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس شهرستان‌های استان تهران 31. 8 بود؛ یعنی کمتر از 32نفر در هر کلاس که با توجه به شیوع مجدد کرونا لازم است دانش‌آموزان در کلاس‌های با تراکم کمتری حضور یایند. بهرامی معتقد است مهاجرت اتباع افغانستانی بعد از روی کار آمدن طالبان به افزایش جمعیت اتباع در حاشیه‌ها دامن زده است و بخش دیگری از این جمعیت روبه‌رشد را مهاجران سایر شهرها و روستاها به تهران تشکیل می‌دهند. همچنین گرانی مسکن و دیگر مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌های ساکن در شهر تهران را به مناطق حاشیه‌ای این شهر کشانده است.


وقتی مسکن گران شد

سال تلخی که بخشی از مستأجران را از تهران فراری داد با افزایش رسمی نرخ اجاره‌بها آغاز شد و با اینکه دولت سقف افزایش اجاره‌بها سال 1401 را در تهران 25 درصد اعلام کرد اما براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که داده‌های آن از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج شده، متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت امسال به 126 هزار و 900 تومان رسید که در مقایسه با رقم 84 هزار و 800 تومان پایان سال 1400 رشد نزدیک به 50درصدی داشت و این رقم در تابستان و اوج جابه‌جایی ملکی در برخی مناطق تا 100درصد افزایش داشته است. براساس داده‌های منتشرشده در «ملک رادار» که یک موتور جست‌وجوی آگهی خریدوفروش اجاره مسکن است تعداد آگهی‌های مسکن در حومه پایتخت در 6ماهه دوم سال 1400 حدود 719 هزار فقره بوده است که این تعداد نسبت به درصد آگهی‌های منتشر شده در مناطق مختلف تهران، رقم قابل تاملی است. همچنین داده‌های انتشار آگهی اجاره نشان می‌دهد 18درصد از کل آگهی‌ها مربوط به حومه شهر تهران و بقیه مربوط به پایتخت است. به گزارش رادار اقتصاد داده‌های منتشرشده در «ملک رادار» نشان می‌دهد پرتاب مستاجران از تهران علاوه‌ بر حومه تهران، به‌سمت استان البرز و شهر کرج نیز اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌که در نیمه دوم سال 1400 یک‌سوم کل آگهی‌های استان البرز مربوط به حومه کرج بوده و این درحالی است که در نیمه اول 1400 این نسبت، یک‌چهارم بوده است. بر این اساس، گرانی مسکن در شهرهای تهران و کرج، و نزدیکی بخشی از حومه تهران و کرج، بسیاری از خریداران و مستاجران را به حومه سوق داده است و حومه شهرها به‌شکل بی‌سابقه‌ای درحال بزرگ شدن است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۱۵
شنیده ها