شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

۱۹ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

شنیده ها: در شرایطی که اغلب کارشناسان نسبت به افزایش نرخ تورم در سال جاری هشدار می‌دهند از گوشه و کنار زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده و حتی اغلب مسئولان دولتی عنوان می‌کنند دولت چنین تصمیمی ندارد.

با این وجود در آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد نیز چنین وضعیتی وجود داشت به شکلی که رئیس‌جمهور وقت عنوان کرد «من هم از افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشتم و صبح جمعه از این قضیه مطلع شدم.» در شرایط کنونی شواهد و قرائن جدی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما در کوچه و بازار زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم گیری دولت در این زمینه وجود دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۴۳
شنیده ها

شنیده ها: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه برخی از کانون‌های گرد و غبار در کشور گسترده و در بعضی مناطق نیز کانون‌های جدید تشکیل شده‌اند، گفت: غلظت گرد و غبار در بهار تا اواسط تابستان در بیشترین میزان قرار دارد.

مدتی از تعطیلات نوروزی نگذشته بود که سازمان هواشناسی هشدارهایی مبنی بر وزش باد، خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و خاک از کشورهای همسایه صادر کرد این درحالیست که سال گذشته نیز در همین بازه زمانی با افزایش گرد و خاک کیفیت هوای تهران کاهش یافت و به شاخص به ۵۰۰ رسید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۵۸
شنیده ها

شنیده ها: خیابان‌هایی که در شش ماه گذشته شکل تازه‌ای به خود گرفته ‌بود حالا قرار است و باید به حالت پیشین برگردد؛ این خلاصه سخنان مسوولان ارشد قانون‌گذار و اجرایی کشور است و همین دیروز هم فرمانده کل انتظامی کشور بار دیگر و با جدیتی بیش از پیش، از اجرای طرح تازه مقابله با بی‌حجابی آن‌هم به شکل و شیوه‌ای متفاوت سخن گفت.

اگرچه دیگر کسی از بازگشت ماشین‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها سخن نمی‌گوید اما حالا تاکید بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی است؛ خلاصه این روش تازه هم به این صورت است که این دوربین‌ها افراد بی‌حجاب را شناسایی می‌کنند و برای آنها پیامک ارسال می‌شود و در مراحل بعد و در صورت تکرار، این پیامک‌ها به جریمه مالی، محرومیت از خدمات دولتی و اجتماعی و حتی بازداشت و زندان خلاصه خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۲ ، ۰۴:۵۱
شنیده ها

شنیده ها: نشانهها و سیگنالهای ردوبدل شده طی هفتههای اخیر بین ایران و غرب حکایت از آن دارد که نبض توافق هستهای 2015 به کندی میزند. آمریکا بنا به روایت مقاماتش تصمیمی برای بازگشت به برجام ندارد اما برخی رسانهها از احتمال توافق موقت خبر دادهاند.

آنچنان که چندی پیش آکسیوس فاش کرد که ایالات متحده با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره توافق موقت با ایران گفتوگو کرده است؛ توافقی که مشتمل بر رفع برخی از تحریمها و آزادسازی داراییها در ازای توقف یا معلق کردن بخشهایی از برنامه هستهای ایران میشود. توافقی که بعید به نظر می رسد ایران حاضر به پذیرش آن باشد. سوی دیگر دنیای دیپلماسی ایران تحت الشعاع بهبود رابطه ایران و عربستان و حرکت به سمت بازگشایی سفارتخانه های دو کشور است. اما این توافق بین دو کشور چقدر برای ایران سودآور است؟ آیا توافق موقت احتمال عملیاتی شدن دارد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۳۴
شنیده ها
شنیده ها: با گذشت روزهای نخستین سال جدید و مشخص شدن اعداد و ارقام مربوط به معیشت مردم، علامت سوال بزرگی پیش روی اقشار کم درآمد و مزد بگیر برای حل معادلات معیشتی پدید آمده و در این میان هزینه های مسکن که سهم آن از هزینه های خانوار تا 70 درصد هم می رسد، چالشی اساسی است.
خانوارهای کم درآمد و مزد بگیر در حالی سال جدید را آغاز کردند که معادلات مهم معیشتی نظیر ناهمخوانی «رشد دستمزد و تورم» و «مسکن و بودجه خانوار» و... پیش روی سرپرستان این خانوارها قرار گرفته است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۰۴:۵۵
شنیده ها

شنیده ها: سیاری از کارشناسان معتقدند که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در سیاست خارجی و روابط بین الملل نهفته است. سیاست خارجی در اسفند سال گذشته روند رو به رشدی داشت و بعد از توافق با عربستان دبیر شورایعالی امنیت ملی به امارات و عراق نیز سفر کرد. این امر شوک مثبتی به بازار داد و مردم از آن استقبال کردند.

روزنامه ستاره صبح در اولین شماره سال جدید در گفتگو با علی بیگدلی، حسن بهشتی پور و سید جلال ساداتیان چالش های سیاست داخلی و خارجی در سال پیش رو را بررسی کرده است. در این بررسی از هر 3 کارشناس یک سوال پرسیده شد که به نظر شما چالش های پیش رو در حوزه سیاست خارجی برای جمهوری اسلامی در سال جدید چیست؟در ادامه نظر کارشناسان را می خوانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۲ ، ۰۴:۵۶
شنیده ها

شنیده ها: در آخرین روزهای سال 1401 بود که حسین امیرعبداللهیان در سومین کنفرانس خبری خود با حضور در جمع اصحاب رسانه به بیان موفقیتها و راهکارهای ایران در عرصه دیپلماسی پرداخت و به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخداد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری پایانی سال 1401 با بیان اینکه ما در دولت رئیسی همچنان  برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها در تلاش هستیم، اظهار کرد: خبرهای خوش در سال جدید را به مردم نوید می دهم. موفقیت هایی در عرصه دیپلماسی حاصل شده و این موفقیتها بیش از آن چه که تاکنون اطلاع رسانی شده رقم خواهد خورد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۴۳
شنیده ها

شنیده ها: پیش‌بینی متخصصان اپیدمیولوژی و بیماری‌های عفونی محقق شد و به دنبال ترویج و تشویق به عادی‌انگاری، روند ابتلای کرونا در کشور با شیب نگران‌کننده‌ای افزایش یافت. 

روزهای پایانی پارسال، هشدارهای مکرر درباره افزایش همه‌گیری‌ها به دنبال همزمانی کاهش نگران‌کننده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با آغاز تعطیلات سال نو و دید و بازدید و سفرهای نوروزی مطرح شد از جمله اینکه نیمه اسفند، پیام طبرسی؛ عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با این تاکید که «کرونا همچنان در گردش است و از بین نرفته و اکثر موارد با علایم سرماخوردگی هم کروناست» در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تعداد موارد ابتلا به زیر سویه XBB و BQ1 در کشور افزایش یافته و روند ابتلا و موارد بستری در مراکز درمانی ارجاعی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری نسبت به یک ماه گذشته بالا رفته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۰۴:۴۷
شنیده ها

شنیده ها: تنش بین ایران و جمهوری باکو هر روز وارد فاز جدیدی میشود و هرچه مسئولان ایران تلاش میکنند تا سوءتفاهمهای به وجود آمده را در مسیر دیپلماتیک برطرف کنند ولی گویا دولت باکو از هر روشی برای تحریک جمهوری اسلامی ایران برای وارد شدن به فاز نظامی، با مشاوره مقامهای اسرائیلی و ترکیه استفاده میکند.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت با اشاره به اخراج دیپلماتهای ایرانی از باکو نوشت: جمهوری آذربایجان چهار دیپلمات ایران در باکو را عنصر نامطلوب معرفی کرد و از آنها خواست تا خاک این کشور را ظرف 48 ساعت ترک کنند. آپا خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این موضوع در جریان احضار دو روز پیش سیدعباس موسوی سفیر ایران به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به وی اعلام شده است. این چهار دیپلمات ایران به دلیل آنچه که فعالیتهای مغایر با ماموریت دیپلماتیک خود و مغایر با کنوانسیون 1961 خوانده شده، توسط دولت جمهوری آذربایجان «عنصر نامطلوب» تشخیص داده شده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۲ ، ۲۳:۵۷
شنیده ها
شنیده ها: سفر همزمان رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا به چین بیش از هر مساله‌ای نشانه‌ای از به صدا در‌آمدن زنگ خطر هشدار برای قاره اروپا در تداوم جنگ اوکراین است.
امانوئل مکرون و اورسولا فون درلاین در شرایطی به منظور حل و فصل جنگ اوکراین عازم پکن شده‌اند که در صورت تداوم بحران اوکراین، اروپا در آستانه رسیدن به مرحله بازگشت‌ناپذیر در جبران عواقب این جنگ قرار گرفته است. هزینه‌های این بحران امروز کاملا بر دوش قاره سبز قرار دارد و روزی نیست که در پایتخت‌های اروپایی صدای اعتراض نسبت به جنگ‌افروزی‌های ناتو به رهبری ایالات متحده در اوکراین شنیده نشود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۰۲ ، ۱۶:۳۹
شنیده ها