شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

شنیده ها: بررسی آمار‌های بازار مسکن ترکیه بیانگر آن است که قیمت خانه در استانبول، به‌عنوان یکی از مهمترین شهر‌های این کشور، نسبت به تهران در سال ۲۰۲۳ میانگین پایین‌تری داشته است. اما مزایای خرید ملک در استانبول نسبت به تهران چیست و چرا محدوده قیمتی پایین‌تری دارد؟

آمار‌های رسمی از قیمت مسکن در تهران حاکی از رشد بهایی بی‌سابقه در سال‌های اخیر است تا آنجا که متوسط قیمت آپارتمان در این شهر در دهه ۸۰ زیر یک میلیون تومان بوده و حالا در آبان‌ماه ۱۴۰۲ به محدوده ۸۰ میلیون تومانی نزدیک شده است. اما روند قیمت خانه در تهران در سال ۲۰۲۳ نسبت به دیگر کلانهشر‌های کشور‌های همسایه مانند استانبول چه تفاوت‌هایی داشته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۲ ، ۰۶:۴۷
شنیده ها

شنیده ها: نماینده تبریز در خصوص فساد چای دبش می‌گوید: این فساد به صورت سازمان یافته رخ داده است و برخلاف ادعای دولت که می‌گوید خودمان کشف کردیم، کسی از مدیران دولتی به دستگاه قضایی معرفی نشده است.

احمد علیرضا بیگی با اشاره به افشای فساد بزرگ چای دبش به اصلاحات نیوز می‌گوید: تمامی اطلاعات حاکی از این است که این فساد به صورت سازمان یافته رخ داده است و برخلاف ادعای دولت که می‌گوید خودمان کشف کردیم، کسی از مدیران دولتی به دستگاه قضایی معرفی نشده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۰۲ ، ۰۵:۴۳
شنیده ها

شنیده ها: موضوع اختلاف قوه قضاییه و قوه مجریه این روزها بیش از پیش پررنگ شده است. اوج این مسئله در ماجرای فساد چای دبش بود که دولت مدعی است همه متهمان را به دستگاه قضا معرفی کرده اما قوه قضاییه رسما اعلام کرده که فساد توسط آنها کسف شده است. رویداد۲۴ در این گزارش به رابطه قوه قضاییه و دولت در دوره‌های مختلف جمهوری اسلامی پرداخته است.

ماجرای فساد اقتصادی صورت گرفته در چای دبش، ابعاد گسترده‌ای دارد. یکی از این ابعاد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، پررنگ شدن اختلاف بین قوه قضائیه و قوه مجریه است؛ چنانچه مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه در توییتر، نزدیکان رسانه‌ای دولت از جمله رجانیوز و حمید رسایی را به خاطر بی‌صداقتی شماتت می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۲ ، ۰۰:۳۸
شنیده ها

شنیده ها: گرچه بر اساس قانون، انحصار فروش و صادرات نفت ایران در اختیار شرکت ملی نفت است، اما دولت سید ابراهیم رئیسی از همان ابتدا به روش سلف خود یعنی دولت محمود احمدی نژاد، برخی افراد و نهاد‌های خاص را وارد پروسه فروش نفت کرده است؛ در اولین بودجه‌ای که دولت رئیسی برای سال ۱۴۰۱، در زمستان سال ۱۴۰۰ به مجلس فرستاد و طبق تبصره ۱۹، برخی افراد با عنوان کلی «اشخاص مورد تائید دستگاه‌های اجرایی» چنین مجوزی را دریافت کرده بودند و حالا نیز بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ علاوه بر نیرو‌های مسلح، به آستان قدس و صندوق‌های بازنشستگی هم مجوز صادرات نفت اعطا شده است!

بخشی از متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حالی روز اول آذر منتشر شد که مساله فروش نفت و گاز و درآمد کشور از این بخش از محل‌های جدی سوال برای کارشناسان بوده است. اما عجیب اینجاست که بر اساس لایحه بودجه در سال ۱۴۰۳ قرار است که، ۱۳۴ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های نفتی که معادل فروش ۱۰۴ میلیون بشکه نفت، یعنی ۲۱ درصد از کل صادرات می‌شود، در اختیار نیرو‌های مسلح برای تقویت بنیه دفاعی نهاد‌های نظامی قرار بگیرد.کما اینکه بر  اساس بند ب تبصره ۴ رابطه مالی دولت و نفت، دولت، ماهانه ۱۳۴ همت به عنوان تقویت بنیه دفاعی درنظر گرفته است. در این بند آمده است در صورت عدم تخصیص این بودجه شرکت ملی نفت ایران با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه معادل نفت خام این رقم را به اشخاص حقوقی معرفی شده از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح واگذار کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۲ ، ۰۵:۲۹
شنیده ها

شنیده ها: «در کشوری که با فسادهای چند هزار میلیاردی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و مشکلات تامین دارو و موج مهاجرت پزشکان و پرستاران روبه‌‌رو هستیم؛ بخش مهمی از بودجه عمومی کشور صرف طراحی لباس اتاق عمل اسلامی شده است!»

تازه‌ترین دغدغه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، «طراحی لباس مخصوص اتاق عمل» است تا نشان دهند آنها واقعا در فضای ذهنی دیگری سیر می‌کنند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۲ ، ۰۰:۲۲
شنیده ها

شنیده ها: درویش، کنشگر محیط زیست در واکنش به تکذیب مازوت‌سوزی در کشور توسط برخی از مسئولین به دیده‌بان ایران گفت: مازوت‌سوزی را در کشور داریم. وقتی ترکیب آلاینده‌های هوا را ببینید و با مشتقات گوگرد روبرو شوید، بدین معناست که مازوت داریم. مانند این می‌ماند که از شتر می‌پرسند از کجا می‌آیی؟ می‌گوید از حمام کوی تو بعد می‌گوید پیداست از زانوی تو. هوایی که پر از مشتقات سولفات است چگونه ممکن است بدون مازوت باشد؟ این‌ها را که نمی‌توان کتمان کرد. حال دسترسی‌ها را محدود و محرمانه کرده‌اند. پیشتر هر کسی به راحتی می‌توانست وارد سایت هواشناسی شود و اطلاعات آلودگی هوا را پایش کند اما فکر می‌کنند اگر مثل کبک سر خودشان را در برف کنند و کسی را نبینند بقیه هم آن‌ها را نمی‌بینند.

آلودگی هوا، قصه تکراری این روزهای هر سال است. اگر تا چند سال پیش آلودگی هوا فقط معضل تهران بود، حال چند سالی است که گریبان‌گیر شهرهای دیگری همچون اصفهان، اراک، مشهد و... شده است. افزون بر عوامل متعددی مانند کفیت سوخت و فرسوده بودن خودروها که برای این مشکل ذکر می‌شوند، مازوت‌سوزی دیگر عاملی است که برخی از مسئولان سعی در تکذیب و انکار آن دارند. تنها در شورای شهر تهران مهدی چمران مازوت‌سوزی را تکذیب کرد اما محسن پیرهادی و سوده نجفی آن را تایید کردند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۲ ، ۰۰:۱۸
شنیده ها

شنیده ها: یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: متاسفانه کسانی که صحبت‌هایی مثل طراحی اسلامی لباس پزشکان و پرستاران را مطرح می‌کنند و می‌گویند این پوشش‌ها اسلامی نیست، می‌خواهند التهاب در کشور ایجاد کنند. اینکه گاهی می‌گوییم پدیده نفوذ در کشور رشد کرده، به خاطر صاحبان این حرف‌ها است.

چند روز پیش بود که بحث بازطراحی لباس پزشکان، پرستاران و بیماران در اتاق عمل مطرح شد و عده‌ای بر این باورند که لباس‌های کنونی با مسائل اسلامی، مغایرت دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۰۲ ، ۰۵:۵۹
شنیده ها

شنیده ها: فساد چای دبش تا این لحظه بزرگترین فساد کشف شده در تاریخ ایران است؛ فسادی که در دولت رئیسی رخ داده اما مقامات دولت مدعی هستند مربوط به دولت قبل بوده است. رویداد۲۴ برای بررسی موضوع، آمارهای واردات چای در دوره‌های مختلف و زمان کشف فساد را بررسی کرده تا نشان دهد این فساد مشخصا مربوط به کدام دوره است. خواندن این گزارش از این جهت جالب است که متوجه خواهید شد با جریانی روبرو هستید که مستقیم در دوربین نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید.

سازمان بازرسی کل کشور از یکی از بزرگترین فساد‌های تاریخ ایران پرده برداشته که همه رکورد‌های سابق را جابجا کرده است. به گفته سازمان بازرسی «یک گروه فعال در حوزه چای، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات ماشین‌آلات و واردات چای دریافت و بخش بزرگی از آن را در جای دیگری هزینه کرده است.» اگرچه سازمان بازرسی به نام این شرکت اشاره نکرده، اما مشخص شده که شرکت مذکور، برند تجاری «چای دبش» به مدیریت اکبر رحیمی درآباد است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۰۲ ، ۰۱:۵۵
شنیده ها

شنیده ها: مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا از وجود دست کم ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: زمان پایان یافتن ناباروری فرا رسیده است.

علی صادقی‌تبار، در نخستین گردهمایی پزشکان و متخصصان درمان ناباروری کرمانشاه که به همت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به فرآیند پیر شدن جامعه، اظهار کرد: امروز جامعه ما ما به سرعت به سمت سالمندی می‌رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۰۲ ، ۰۷:۳۰
شنیده ها

شنیده ها: یکی از سوالات بزرگ برای بشر این است که چرا در عصر مدرن هنوز به سمت خرافات و جادو و جنبل گرایش دارد و ریشه چنین کاری چیست؟ رویداد۲۴ در این گزارش بر پایه آرای متفکرانی چون مالینوفسکی و میرچا الیاده و تایلر این موضوع را بررسی کرده است.

«جادو! این کلمه انگار جهانى از راز و اتفاقات پیش‌بینى نشده را آشکار مى‌سازد. به دلیل رونق مجدد باور‌ها و آیین‌هاى باستانى که اشتباه درک شده‌اند، علاقه به امور رازآلود یا دستیابى به «حقیقت سرى» امروزه حتى براى کسانى که علاقه‌اى به چنین امورى ندارند، شدت گرفته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۰۲ ، ۰۶:۰۲
شنیده ها