شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

حرکت سریع تنش آبی از جنوب به شمال‌غربی

شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰ ق.ظ

شنیده ها: تنش آبی از جنوب و مرکز کشور به سمت استانهای شمالی در حال حرکت است. در شرایطی که چندی پیش مسئولان آب منطقهای اعلام کردند که ذخیره آب در پشت سدهای کشور حدود 45 درصد است، حال چندین استان با تنش آبی روبهرو شدهاند.

سال گذشته بود که اعتراضات مردم اصفهان بهدلیل کمبود آب، باعث بروز تشنج شد و امسال نیز در استان چهارمحال بختیاری و شهرکرد که سرمنشاء رودخانههای پرآب و بهنوعی به پایتخت آبی کشور شهرت دارد، قطعی آب باعث بروز اعتراضات شد.

به گزارش آرمان امروز، با این حال روز گذشته،  مسئولان دو استان همدان و ارومیه، تنش آب را تایید کردند و آب شرب بسیاری از مناطق روستایی و شهری این دو استان قطع بود. فرهاد بختیاری فر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از ارائه زمانبندی قطعی آب در این استان خبرداد و اظهار کرد: «با وجود مدیریت فشار آب در طول ماههای گذشته، ذخیره سد اکباتان کاهش یافت و اکنون برنامهای برای مدیریت فشار و توزیع آب در شبکه شهری همدان طراحی شده است. کاهش حجم ذخایر و پایین رفتن تراز آب سد اکباتان و همچنین کم شدن میزان آبگیری تصفیه خانههای اکباتان و شهید بهشتی موجب شد، مطابق با مصوبات ستاد مدیریت بحران استان، برنامه مدیریت توزیع آب تا اطلاع بعدی شد.»

بیخبری از قطعی آب در ارومیه

هنوز چند ساعت از انتشار این خبر در استان همدان نگذشته بود که برخی از شهروندان به رسانهها و در شبکههای اجتماعی اعلام کردند که آب به برخی مناطق ارومیه قطع شده است. پیامهای ارسالی از سوی شهروندان ارومیه مرکز استان آذربایجانغربی از قطعیهای چند ساعته آب در چند روز اخیر میگویند. یک شهروند ارومیهای در پیام خود گفته است: «یازده روز است آب منطقه شیخ تپه و تمکین وش کم فشار و معمولا آغاز افت فشار در ساعت 16 شدت میگیرد تا ساعات پایانی شب ادامه مییابد.» به گفته او پنجشنبه (27 مرداد) از ساعت 10 صبح افت فشار آغاز شد و سپس آب کامل قطع شد. یک شهروند دیگر نیز در پیامی اعلام کرده است: «در چند روز اخیر شاهد افت یا قطعی آب هستیم و پنج شنبه از ساعت 15 با قطعی آب مواجه هستیم و تلفن گویا نیز دلیل آن را تعمیرات اعلام کرده است در حالیکه این شرایط تنها برای امروز نیست.» تا این لحظه تنظیم این گزارش مسئولین شرکت آب و فاضلاب پاسخ یا اطلاعیهای در این خصوص منتشر نکردهاند.

انتقاد امام جمعه ارومیه از قطع آب

نماینده ولی فقیه در آذربایجانغربی و امام جمعه ارومیه با ابراز نارضایتی از قطعی یا افت فشار آب به مدت طولانی در این فصل گرم سال بهویژه در مناطقی از شهر ارومیه گفت: باید مسئولان امر، طرحهای جهادی برای تامین آب را اجرایی کنند تا این مشکل به صورت اصولی حل شود. حجت الاسلام سید مهدی قریشی در خطبههای نماز جمعه این هفته ارومیه افزود:  در برخی مناطق ارومیه، مدت هاست که آب شرب با قطعی یا افت فشار همراه است که مسوولان علاوه بر اطلاع رسانی دقیق در این خصوص، باید راههای جایگزین تامین آب در این مناطق را اجرایی کنند.