شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

۲۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

شنیده ها: «محمد علی کریمی» عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از افراد کلیه خود را برای حل مشکلات زندگی‌شان می‌فروشند و قیمت کلیه افزایش یافته است؛ بنابراین هر فردی بخواهد کلیه‌ای بخرد باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند و بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.

کریمی گفت: متاسفانه مدتی است که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها را به انجمن ارائه نمی‌دهند که چنین کاری هیچ توجیهی ندارد. انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران و پرسنل انجمن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۲ ، ۰۵:۰۵
شنیده ها

شنیده ها: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، ‍۱۰۰ درصد مساحت استان‌های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه اند به‌طوری‌که «شدت خشکسالی» در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد از مساحت البرز و ۶۷.۹ درصد از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است.

تهران از نظر درصد وسعت تحت تاثیر خشکسالی با ۹۹.۸۴ درصد مساحت درگیر، در رتبه دوم استان‌های درگیر خشکسالی کشور قرار دارد. هم اکنون ۸۶ درصد از مساحت تهران با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۳:۰۲
شنیده ها

شنیده ها: نتایج بررسی‌های کشوری تن‌سنجی بین کودکان زیر پنج سال در کشور نشان می‌دهد درصد لاغری کودکان زیر پنج سال در این استان ۸.۹۸ است، در حالی که متوسط کشوری ۴ تخمین زده شده است.

کوتاه قدی در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۶.۲ است، این در حالی است که آمار کشوری ۴.۸ است. شاخصه لاغری و لاغری شدید بچه‌های زیر پنج سال استان نیز ۶.۵ است و در برابر آمار کشوری که ۴.۳ است، آمار خطرناکی به شمار می‌رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۵۷
شنیده ها

شنیده ها: «هیثم بن‌طارق» سلطان عمان ۶ خرداد به تهران سفر کرد. گفته می‌شد یکی از دلایل انجام سفر، تلاش‌های عمان برای میانجی‌گری ایران و مصر بوده است. طبق توافقات اولیه قرار است ایران و مصر طی چند ماه آینده برای تبادل سفیر اقدام کنند. گمان می‌رود «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران تا پایان سال میلادی جاری با هم دیداری داشته باشند. اگر چنین دیداری صورت بگیرد، روابط دو کشور بعد از سال‌ها اختلاف بار دیگر عادی خواهد شد.

مشکل ایران و مصر بیشتر بر سر موضوع مقاومت است که مصر در دوره‌های مختلف «گذرگاه رفح» را بر نیروهای مقاومت بسته است. خبرگزاری فارس سال ۱۳۹۶ گزارشی منتشر کرد و نامگذاری خیابان «خالد اسلامبولی» در تهران را اقدامی در راستای فرمان امام مبنی بر قطع روابط ایران با مصر خواند. این خبرگزاری مدعی شد که دولت اصلاحات، تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط با مصر کرد و یکی از شروط آن روز که دولت مصر مطرح کرده بود، تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی بود، اما با تلاش انصار حزب‌الله، اقدام دولت خاتمی برای این تغییر نام با شکست مواجه شد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۰۱:۵۴
شنیده ها

شنیده ها: محمد درویش، کارشناس محیط زیست، می‌گوید که تهران ظرفیت چنین جمعیتی را نداشته و اکنون حیاتش در معرض خطر است.

کارشناس محیط زیست، توضیح می‌دهد: تهران در مخروط‌افکنی در البرز جنوبی به وسعت ۷۵ هزار هکتار واقع شده است. این مخروط‌افکن مطابق با بررسی‌های اکولوژی نهایتا می‌تواند به سه میلیون نفر از نظر آب، خاک و هوا سرویس بدهد؛ اما ما با اجرای طرح‌های انتقال آب و سدسازی نزدیک ۱۰ میلیون نفر را ثابت و ۲۷ میلیون نفر را در قالب رفت‌وآمد روزانه در تهران جای داده‌ایم. در چنین شرایطی کمبود آب طبیعی است؛ این هشدار را از دهه ۵۰ و پیش از انقلاب، کلان‌نگران توسعه کشور داده بودند و حتی خواستار انتقال پایتخت شده بودند».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۷
شنیده ها

شنیده ها: یک کارشناس اقتصادی گفت: ثبات فعلی بازار ارز موقتی و زود گذر است و نرخی که بر روی تابلوها می‌بینیم صرفا تابع یک جو هیجانی خواهد بود.

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی بازار دلار و ثبات ایجاد شده در این بازار اظهار کرد: اثر اصلی افزایش یا کاهش قیمت دلار مبتنی بر متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ تورم ، رشد اقتصاد، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و میزان وصول مطالبات ارز صادرات از متغیرهای اصلی تعیین کننده قیمت دلار هستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۸
شنیده ها

شنیده ها: می‌توان انتظار داشت که تا صدسال آینده در مناطق مختلف شاهد بالا آمدن سطح آب بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشیم. این اتفاق یک فاجعه تمام‌عیار خواهد بود.

در گذشته‌های دور انسان‌ها بسیاری از شهرهای خود را نزدیک آب ساختند تا هم از مواهب آن بهره‌مند شوند و هم امکان تجارت از طریق دریا را داشته باشند. هرچند که پس از گذشت هزاران سال و به‌دلیل عوامل طبیعی و انسانی این شهرها در شرف رفتن به زیر آب هستند. مشکل اینجاست که این مشکل با سرعت قابل‌توجهی در حال شدت گرفتن است و همین باعث نگرانی دانشمندان شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۴۰
شنیده ها

شنیده ها: دلارزدایی موضوعی است که این روزها بیش از گذشته مطرح می‌شود اما تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند که این اقدام تنها یک شعار است و حذف دلار از معاملات اقتصادی در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

وابستگی اقتصاد جهان به دلار و قدرتی که این ارز در میان سایر کشورها پیدا کرده ، حذف آن را از معاملات جهانی سخت‌تر کرده است. از ابتدای دولت سیزدهم بحث حذف دلار از معاملات اقتصادی و جهانی بیش از گذشته مطرح شد، موضوعی که تعدادی از کارشناسان اقتصادی آن را غیرقابل باور و ناممکن می‌دانند، آن ها معتقدند که پیش از ایران کشورهای دیگری چون چین تلاش به حذف دلار از معاملات اقتصادی خود کرده‌اند اما با گذشت زمان طولانی هنوز موفق به حذف کامل دلار نشده اند، اما در این میان هستند تعداد دیگری از کارشناسان که حذف دلار را اقدامی مثبت در راستای حفظ ارزش پول می‌دانند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۴۷
شنیده ها

شنیده ها: جولان بساز و بفروش‌هایی که تخصص کافی ندارند، منجر به ساخت ساختمان‌هایی می‌شود که در ظاهر ایمن هستند اما تخلفات ریز و درشتی در مراحل ساخت آن‌ها انجام شده است.

بازار صحبت از ساختمان‌های ناایمن همچنان داغ است و مسئولان در گفت‌وگوها از رسیدگی به ناایمن‌های پایتخت خبر می‌دهند اما در این میان آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، ساختمان‌های نوسازی هستند که به دلیل تخلفات متعدد سازندگان، با ایمنی کافی ساخته نمی‌شوند. کماینکه متروپل نمونه بارز یک تخلف بزرگ در حوزه ساخت وساز بود و در نهایت فروریخت و خانواده‌های بسیاری را داغدار عزیزانشان کرد. چه بسا متروپل‌های بسیاری در گوشه و کنار این کشور وجود داشته باشند و با حادثه‌ای فاجعه به بار بیاورند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۵۶
شنیده ها

شنیده ها: روانشناس اجتماعی با بیان اینکه تولید کنندگان مواد دخانی در دنیا، کشورهای جهان سوم به ویژه زنان را هدف گرفته‌اند، توضیح داد: افزایش گرایش خانم‌ها به مقوله سیگار و قلیان بازار اقتصادی بزرگی ایجاد کرده که تولیدکنندگان به راحتی از آن نمی‌گذرند.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی درباره دلایل تمایل مصرف سیگار و قلیان در نوجوانان گفتک دلایل تمایل نوجوان‌ها به دخانیات به در دسترس بودن، نبود آموزش و تبلیغات باز می‌گردد. این روزها در رستوران‌ها، کافه‌ها و جمع‌های دوستانه به وفور شاهد مصرف دخانیات به ویژه قلیان هستیم. در محفل‌های فامیلی هم این موضوع بسیار زیاد است. در چنین شرایطی طبیعی است که یک نوجوان ابتدا از سر کنجکاوی بعد برای ژست گرفتن و سپس از سر عادت گرایش به مصرف مواد دخانی داشته باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۵۳
شنیده ها