شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

باکو در آستانه برخورد نظامی

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷ ب.ظ

شنیده ها: تنش بین ایران و جمهوری باکو هر روز وارد فاز جدیدی میشود و هرچه مسئولان ایران تلاش میکنند تا سوءتفاهمهای به وجود آمده را در مسیر دیپلماتیک برطرف کنند ولی گویا دولت باکو از هر روشی برای تحریک جمهوری اسلامی ایران برای وارد شدن به فاز نظامی، با مشاوره مقامهای اسرائیلی و ترکیه استفاده میکند.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت با اشاره به اخراج دیپلماتهای ایرانی از باکو نوشت: جمهوری آذربایجان چهار دیپلمات ایران در باکو را عنصر نامطلوب معرفی کرد و از آنها خواست تا خاک این کشور را ظرف 48 ساعت ترک کنند. آپا خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این موضوع در جریان احضار دو روز پیش سیدعباس موسوی سفیر ایران به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به وی اعلام شده است. این چهار دیپلمات ایران به دلیل آنچه که فعالیتهای مغایر با ماموریت دیپلماتیک خود و مغایر با کنوانسیون 1961 خوانده شده، توسط دولت جمهوری آذربایجان «عنصر نامطلوب» تشخیص داده شده اند.

در همین رابطه باید به موضوعات دیگری که از سوی باکو بر علیه ایران در دستور کار قرار داده است اشارهای خواهیم کرد.

واکنش سفیر ایران در باکو

«سید عباس موسوی»، سفیر ایران در باکو در رشته توئیتی نوشت: بسیاری از دوستان، دلسوزان و بزرگان از صبوری وسکوتی که در سالهای اخیر به خاطر منافع ملی در قبال بی اخلاقیهای برخی در فضای مجازی زرد، پُرگو و مشکوک پیشه کردهام گلهمندند و برخی آن را می ستایند. این سکوت در مقابل تمام دروغها، توهینها، تحریکها و تخریبها تا مدتی ادامه خواهد یافت، اما نه هیاهوی لابیها، نفوذیها و دستهای عیان و نهان داخلی و خارجی در کف تایم لاین توئیتر یا کانالهای تلگرامی. «عقلانیت توأم با اقتدار و تبیین خطوط قرمز منافع و امنیت ملی ایران در منطقه همراه با صبر راهبردی و کنشگری غیر جنجالی» سیاستی است که در این برهه به رغم همه هوچی گریها در حال اجراست.

 

رزمایش نظامی باکو در نزدیکی مرز ایران

جمهوری آذربایجان در مناطقی از جمهوری خودمختار نخجوان و در نزدیکی مرزهای ایران رزمایش نظامی زمینی گستردهای را آغاز کرد. این رزمایش نظامی با هدف آمادهسازی نیروهای ارتش، آموزش فرماندهان ستادی و سنجش سرعت عمل نیروها در منطقه با همراهی یگانهای تابعه زمینی و هوایی آغاز شده است. بنا به اعلام این رسانه و به استناد اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی ستاد کل ارتش جمهوری آذربایجان، مرحله نخست این رزمایش شامل آموزش یگانها، ارزیابی سرعت تحرک واحدها و آمادگی رزمی نیروهای عمل کننده بود که انجام شد. بنا به گزارش تارنمای خبری ئولکه. آذ، در ادامه این رزمایش تمرین عملیات هجومی و پدافند، اقدامات حفاظت از تجهیزات و یگانهای نظامی در منطقه و نیز اقدامات متقابل علیه پهپادهای بدون سرنشین دشمن انجام می شود.

بر اساس گزارش این رسانه، یگانهای پدافند هوایی در قالب نیروهای حاضر در این رزمایش به فعالیت عملی در زمینه کشف و ردیابی هواپیماهای متعارف پرداختند و در مرحله اجرای عملی نیز، نیروهای ویژه به مواضع رزمی و تأسیسات مهم مستقر در خط مقدم یورش بردند. بنا به اعلام تارنمای خبری ئولکه. آذ، در این رزمایش اقدمات یگانهای توپخانه، پدافند هوایی، ارتباطات و امنیت و نیز میزان آمادگی ستاد برای عملیات رزمی و سازماندهی نیروها مورد ارزیابی قرار گرفت. در گزارش رسانه های جمهوری آذربایجان به تعداد نیروها و تجهیزات شرکت کننده و نیز مدت زمان این رزمایش اشارهای نشده است. جمهوری آذربایجان در هفته جاری، یک رزمایش دریایی نیز در محدوده سواحل این کشور در دریای خزر برگزارکرد.

 

انتشار بیانیه ضدایرانی در پارلمان جمهوری باکو

در ادامه اقدامات غیرسازنده و تنشآفرینی باکو در روابط با تهران، مجلس ملی این کشور در بیانیهای از ایران خواست از «اقدامات مغرضانه» علیه جمهوری آذربایجان خودداری کند. به گزارش خبرگزاری ترند، پارلمان جمهوری آذربایجان در بیانیه خود، بیانیه مجلس ایران درباره افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی را «مداخله در امور داخلی و اقدام تحریکآمیز سیاسی دیگر» علیه باکو خواند.  «صاحبه غفاراوا» رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان هم در نشست امروز این پارلمان، بدون اشاره به مواضع ضد ایرانی اخیر باکو، مدعی شد: از ایران میخواهیم از اقداماتی که به روابط دوجانبه با (جمهوری) آذربایجان آسیب میزند، خودداری کند. وی مدعی شد: متاسفانه ایران هرگز علیه ارمنستان که به مدت 30 سال اراضی (جمهوری) آذربایجان را در اشغال خود داشت و ثروت آن را به طرزی وحشیانه غارت کرد، اعتراض نکرده است. برعکس، به هر نحو ممکن از ارمنستان حمایت میکند. وی در ادامه این ادعاها، با بیان این که «ایران اکنون نگران افتتاح سفارت (جمهوری) آذربایجان در اسرائیل است»، افزود: «همه باید بدانند که (جمهوری) آذربایجان یک کشور مستقل است و  نحوه برقراری روابط با سایر کشورها فقط به خود آن مربوط است». او سپس آنچه «اتهامات بیاساس» از سوی مجلس شورای اسلامی علیه جمهوری آذربایجان خواند را رد کرد و در ادامه اتهامزنی خود افزود: «از مجلس ایران میخواهیم از تحریکات اینچنینی علیه (جمهوری) آذربایجان دست بردارد و از اقداماتی که میتواند به روابط دوجانبه آسیب بزند، خودداری کند».  وی در پایان مدعی شد «در برخی کشورها نیروهای خاص تلاش میکنند به درگیری در منطقه دامن بزنند و تلاشها برای برقراری صلح بلندمدت بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ناکام بگذارند».  روز پنجشنبه در ادامه اقدامات سوالبرانگیز جمهوری آذربایجان در قبال ایران، وزارت خارجه باکو خواستار خروج چهار کارمند سفارت ایران شد. در تاریخ 15 فروردین، سید عباس موسوی سفیر فوقالعاده و تامالاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد. بنابر ادعای وزارت خارجه باکو، در دیدار مقامهای جمهوری آذربایجان با عباس موسوی «به دلیل اقدامات تحریکآمیز اخیر کشورش در رابطه با (جمهوری) آذربایجان، نارضایتی شدید به سفیر ایران ابراز شد». این اقدام جمهوری آذربایجان در شرایطی انجام شده که به دنبال سفر اخیر وزیر خارجه باکو به تلآویو، اظهارات و مواضع ضد ایرانی جمهوری آذربایجان تشدید شده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هفته گذشته به جای پاسخگویی درباره توافق این کشور با رژیم صهیونیستی مبنی بر تشکیل جبهه متحد علیه ایران، در ادعایی بیاساس گفته بود که ایران در ترور یک نماینده پارلمان این کشور دخالت داشته است. این اظهارنظر واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت و او با اشاره به طفره رفتن مقامات جمهوری آذربایجان از ارائه توضیح درباره توافق با رژیم صهیونیستی گفت: به برادران و خواهران مسلمان در جمهوری آذربایجان توصیه میکنیم نسبت به نیات واقعی دشمن صهیونیستی هوشیار باشند.

منبع: روزنامه آرمان امروز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۱۸