شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

شیب صعودی کرونا در کشور و افزایش فوتی‌ها

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۴۷ ق.ظ

شنیده ها: پیش‌بینی متخصصان اپیدمیولوژی و بیماری‌های عفونی محقق شد و به دنبال ترویج و تشویق به عادی‌انگاری، روند ابتلای کرونا در کشور با شیب نگران‌کننده‌ای افزایش یافت. 

روزهای پایانی پارسال، هشدارهای مکرر درباره افزایش همه‌گیری‌ها به دنبال همزمانی کاهش نگران‌کننده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با آغاز تعطیلات سال نو و دید و بازدید و سفرهای نوروزی مطرح شد از جمله اینکه نیمه اسفند، پیام طبرسی؛ عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با این تاکید که «کرونا همچنان در گردش است و از بین نرفته و اکثر موارد با علایم سرماخوردگی هم کروناست» در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تعداد موارد ابتلا به زیر سویه XBB و BQ1 در کشور افزایش یافته و روند ابتلا و موارد بستری در مراکز درمانی ارجاعی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری نسبت به یک ماه گذشته بالا رفته است.
در حالی که طبرسی تحلیل دقیق‌تر درباره وضعیت بیماری را به صعود یا نزول شیب ابتلا طی روزهای پس از آن منوط کرده بود، هفته پایانی اسفند، سید احمد طباطبایی؛ یکی دیگر از اعضای همین کمیته با نگاهی به روند افزایشی ابتلا در روزهای منتهی به پایان سال و تحلیل روند افزایشی مراجعات مبتلایان به مطب متخصصان اپیدمیولوژی و بیماری‌های عفونی، به خبرنگار ایسنا گفت: «در مقایسه با یک ماه قبل، افزایش مراجعات کرونایی، آمار موارد ابتلا و مرگ کرونا به وضوح قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد با پیک جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم. این احتمال وجود دارد که این افزایش موارد، آغاز موج نهم بیماری باشد اما این موضوع باید به تایید آزمایشگاه‌های مربوطه برسد. تجمعات آخر سال بدون رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند سبب افزایش بروز بیماری شود. متاسفانه پس از هر اتفاق مهم یا تعطیلی و مناسبت‌های مختلف در کشور، با افزایش موارد بیماری مواجه شده‌ایم و احتمالا تکرار مجدد این وضعیت بعد از تعطیلات نوروزی دور از ذهن نیست چرا که حساسیت برای رعایت نکات بهداشتی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته و تعداد کسانی که هنوز ماسک می‌زنند انگشت‌شمار شده است.»
شیب صعودی ابتلا و بستری در روزهای پایانی سال در حالی مشهود بود که در اولین روزهای اسفند و با گذشت دو ماه از آغاز موج هشتم کرونا در کشور اولین نشانه‌ها از افزایش دوباره ابتلای کرونا در کشور در گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت معلوم شد با وجود آنکه آمار فوتی‌ها همچنان تک رقمی و حتی در روزهایی از نیمه دوم بهمن تا ابتدای اسفند، صفر بود اما در گزارش‌های جدید طی دو هفته فروردین امسال، تعداد مبتلایان جدید و هم بستری‌ها و هم فوتی‌ها رو به افزایش است و روز 7 فروردین هم بعد از 203 روز که آمار ابتلای روزانه جدید در کشور، سه رقمی بود، دوباره آمار ابتلای 4 رقمی (1036 نفر) گزارش شد و طی روزهای 8، 9، 11 و 16 فروردین هم آمار 4 رقمی ابتلا تداوم داشت در حالی که 15 شهریور پارسال، آخرین بار بود که آمار ابتلای 4 رقمی در گزارش روزانه وزارت بهداشت ثبت شد و از آن پس تا 7 فروردین امسال، تعداد مبتلایان جدید، سه رقمی بود. آمار فوت مبتلایان هم از دهه دوم اسفندماه افزایشی و دو رقمی شده چنانکه در گزارش وزارت بهداشت از شبانه‌روز 9 تا 10 اسفند اعلام شد که تعداد فوتی‌ها به 13 نفر افزایش یافته و تا امروز هم آمار دو رقمی فوتی‌ها ادامه دارد و رو به افزایش است. 
طبق گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 15 تا 16 فروردین، ۳۰ بیمار فوت کردند و ۱۱۰۳ بیمار جدید شناسایی شدند. تا روز 16 فروردین، آمار تجمیعی مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۴ نفر و مجموع فوتی‌های این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۴۶۶ نفر رسید.
وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی دو ماه اخیر هم عامل دیگری در افزایش شیوع بیماری است. در گزارش تحلیلی وزارت بهداشت از وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در هفته پایانی بهمن 1401، میانگین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کل کشور به 34.95 درصد کاهش یافته بود و به تفکیک، رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور به 50.58 درصد، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به 19.22 درصد، رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی به 31.77 درصد و رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی به 49.14 درصد کاهش یافته بود اما نتایج گزارش‌های فروردین امسال از وضعیت بدتری حکایت داشت. 
بررسی‌های وزارت بهداشت از میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در هفته اول فروردین امسال نشان داد که با وجود اوج‌گیری شیوع بیماری، طی یک ماه اخیر، میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور به ۳۲.۶۸ درصد، رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی به ۴۶.۸۰ درصد، رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی به ۴۶.۸۰ درصد، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به ۱۶.۶۹ درصد، رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی به ۳۱.۰۳ درصد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی به ۴۶.۹۳ درصد کاهش یافته است. 
نیمه هفته جاری و پس از پایان تعطیلات نوروزی، بابک عشرتی؛ معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد که روند افزایشی کرونا تا پایان فروردین ماه ادامه دارد و ضمن تاکید بر اینکه این افزایش به معنای افزایش ابتلا، افزایش بستری و افزایش فوت مبتلایان خواهد بود به خبرنگار ایسنا گفت: «به دنبال افزایش مبتلایان، ابتدا تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و سپس تعداد فوتی‌های کرونا افزایش می‌یابد و شواهد هم نشان می‌دهد این روند افزایشی کرونا به احتمال زیاد تا آخر فروردین ادامه یابد.» آخرین خبر از وضعیت بیماری را دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران اعلام کرد و امیتیس رمضانی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با نگاهی به موج بیماری در باقی کشورهای جهان گفت: «سایر کشورهای جهان از 5 الی 6 ماه گذشته وارد پیک جدید کرونا با سویه‌های جدید امیکرون شده بودند. ما نیز انتظار داشتیم که در سال گذشته به ویژه بهمن‌ماه این سویه در کشور ما شیوع پیدا کند. در بهمن‌ماه موارد ابتلا زیاد نبود اما در نیمه دوم اسفند با افزایش موارد ابتلا مواجه شدیم و این افزایش تا حالا هم ادامه یافته است. با توجه به سفرها و دید و بازدیدها در ایام عید و ماه رمضان نیز احتمالا تا پایان فروردین شاهد افزایش بیماری خواهیم بود چون هنوز به اوج و قله پیک هشتم نرسیده‌ایم.»

منبع: روزنامه اعتماد

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۰
شنیده ها

اومیکرون

کرونا