شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

دولت به تغییرات اساسی نیاز دارد

سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۴۳ ب.ظ

شنیده ها: در شرایطی که اغلب کارشناسان نسبت به افزایش نرخ تورم در سال جاری هشدار می‌دهند از گوشه و کنار زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده و حتی اغلب مسئولان دولتی عنوان می‌کنند دولت چنین تصمیمی ندارد.

با این وجود در آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد نیز چنین وضعیتی وجود داشت به شکلی که رئیس‌جمهور وقت عنوان کرد «من هم از افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشتم و صبح جمعه از این قضیه مطلع شدم.» در شرایط کنونی شواهد و قرائن جدی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما در کوچه و بازار زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم گیری دولت در این زمینه وجود دارد.

«آرمان ملی» برای بررسی و تحلیل این موضوع و بررسی چشم‌انداز پیش روی اقتصاد ایران در سال جاری با دکتر بهمن آرمان اقتصاددان گفت‌وگو کرده است. این اقتصاددان معتقد است؛ «دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه در سبد درآمدهای خود یک دگرگونی جدی به وجود بیاورد. در گذشته دستگاه‌های اجرایی متناسب با نرخ تورم قیمت‌های خدمات یا کالاهای خود را تغییر می‌دادند که افزایش قیمت بنزین نیز یکی از آنها بود. این در حالی است که در حدود چهار سال است که قیمت بنزین ثابت است در حالی که برای دومین سال پیاپی ما تورم بالای45 درصد را تجربه می‌کنیم. واقعیت این است که دولت از واکنش‌ها در مقابل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین نگران است و بر این باور است که اگر قیمت بنزین یا حامل‌های انرژی به صورت کلی افزایش پیدا کند این موضوع روی قیمت کالاهای دیگر نیز تأثیر بگذارد. این در حالی است که هیچ مبنای علمی وجود ندارد که چنین چیزی را اثبات کند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۹