شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان

۱۸ مطلب در مهر ۱۴۰۳ ثبت شده است

شنیده ها: جمهوری اسلامی ایران بعد از گذر از دوران پر آشوب و سرشار از حادثه دهه اول پس از انقلاب و روز‌های جنگ با درگذشت بنیانگذار خود رو به رو شد. در واقع روز‌های بعد از اسفند سال ۱۳۵۷ تا پایان تابستان ۱۳۶۸ چنان برای ایران پس از انقلاب دستخوش تغییرات داخلی و یک جنگ نفس گیر ۸ ساله بود که فرصت چندانی برای مراودات و تعامل با جهان باقی نمانده بود. اما بالاخره جنگ پایان یافت و به زعم مسئولان و حاکمان کشور، دوران سازندگی برای ایران باید آغاز می‌شد و در این دوران باید اقتصاد رشد می‌کرد و این رشد اقتصادی نیازمند رابطه و تعامل با جهان بود.

سخنرانی مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران در سازمان ملل در روز‌های اخیر با استقبال بسیار و انتقاداتی، اما محدود رو به رو شد. تاکید پزشکیان بر عصر جدید و یک بار اشاره به دوران جدید با حضور او در مسند ریاست جمهوری را شاید بتوان به رسیدن دورانی تازه در مناسبات ایران با جهان تعبیر کرد. رئیس‌جمهور ایران همچنین در پیامی کنایی گفته بود ایران حاضر است به شرطی که اسرائیل سلاحش را زمین بگذارد، سلاح‌هایش را کنار بگذارد، اظهارنظری که البته به فوریت با استقبال رسانه‌های آمریکایی و سپس تکذیب وزیرخارجه همراه شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۰۳ ، ۰۷:۴۲
شنیده ها

شنیده ها: بر اساس اعلام مرکز آمار، ۲۵.۶ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و موسوم به NEET خواهان تحصیل، مهارت و حتی شغل نیستند. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته و از جمعیت ۱۱ میلیون نفری در سن ۱۵ تا ۲۴ سال، حدود ۲.۸ میلیون نفر معادل ۲۵.۶ درصد از در گروه جمعیت NEET قرار دارند و این جمعیت هم علاقه‌ای به تحصیل یا اشتغال نشان نمی‌دهند.

نکته قابل تامل در این آمار‌ها تفاوت وضعیت زنان و مردان است. این آمار، شامل حدود ۹۲۸ هزار نفر مرد و ۱.۸ میلیون نفر زن است. دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا، به بررسی این شرایط، علل و تبعات آن پرداخته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۳ ، ۰۷:۳۸
شنیده ها

شنیده ها: ۳۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به «شعام» درخواست تغییر دکترین دفاعی ایران را مطرح کردند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفتگویی به ارزیابی این درخواست و پیامد‌های آن پرداخته است.

در میانه اخبار تنش‌های مربوط به منطقه انتشار خبر ارسال یک نامه از بهارستان به شورای امنیت ملی با واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی رو به رو شد. چند روز قبل از انتشار این نامه یکی از نمایندگان مجلس در توییتی از لزوم تغییر دکترین هسته‌ای برای افزایش قدرت بازدارندگی گفت. دهم مهر ماه سال جاری بود که احمد نادری، عضو هیات رییسه مجلس دوازدهم در جلسه علنی، در تریبون مجلس گفت: «وقت تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای فرا رسیده. مناسبات سیاست بین‌الملل برمبنای توازن قوا بوده و هست. تا دیر نشده باید کاری کرد.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۳ ، ۰۷:۳۴
شنیده ها

شنیده ها: عباس عبدی با اشاره به اعتبار اندک صداوسیما در بین مردم نوشته: صدا و سیما به دلیل پیشه کردن روایت‌محوری بیشترین ظلم را به اخباری می‌کند که واقعیت دارند، ولی از نظر مخاطبان بی‌طرف پذیرفته نمی‌شوند.

«وقتی می‌گوییم صدا و سیما فاقد مرجعیت رسانه‌ای است یعنی چه؟» این سوالی است که عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد و با اتکا به آخرین نظرسنجی ایسپا به آن پاسخ می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۰۳ ، ۰۷:۳۳
شنیده ها

شنیده ها: در میانه شرایط حساس خاورمیانه و احتمال واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران به مواضعی در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شامگاه سه شنبه به یوآف گالانت وزیر جنگ خود دستور داد، سفر برنامه ریزی شده به واشنگتن را به حالت تعلیق در آورد.

این فرمان نتانیاهو که تنها ساعاتی قبل از پرواز گالانت به واشنگتن صادر شد، با واکنش‌هایی همراه شده است، به ویژه با توجه به این که گمانه زنی می‌شد قرار است در جریان این سفر تصمیم‌گیری‌های نهایی درباره واکنش اسرائیل به ایران و نوع آن در گفتگوی مستقیم بین مقامات ارشد امریکا و یوآف گالانت انجام شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۳ ، ۰۶:۰۵
شنیده ها

شنیده ها: در روز‌های اخیر و پس از حمله شامگاه سه شنبه گذشته ایران به اراضی اشغالی با بیش از ۱۸۰ موشک پیشرفته بالستیک، رژیم اسرائیل و جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آن، مانور گسترده‌ای را با محوریت اقدام قریب‌الوقوع این رژیم علیه منافع کشورمان به راه انداخته اند. ایران هشدار داده که حمله این کشور به فلسطین اشغالی در قالب عملیات وعده صادق ۲، بر پایه ماده ۵۱ منشور ملل متحد و حق مشروع دفاع از خود انجام گرفته و هرگونه اقدام آتی اسرائیل علیه تهران، با واکنش به مراتب شدیدتر و ویرانگرِ ایران رو به رو خواهد شد. 

با این همه، کابینه امنیتی اسرائیل و البته شخصِ نخست وزیر صهیونیست‌ها به نشان دادن واکنش علیه ایران تاکید دارند. موضوعی که جدای از رقابت‌های راهبردی تل‌آویو با تهران، تا حد زیادی متاثر آبرو و اعتبار بین المللی است که صهیونیست‌ها برای خود قائل هستند و مایل به ارائه چهره‌ای ضعیف از خودشان نزد افکار عمومی بین المللی و دولت‌های جهان نیستند. در این میان، یکی از مسائلی که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل با محوریت اقدام احتمالی این رژیم علیه ایران مورد اشاره قرار می‌دهد، حمله به تاسیسات اتمی این کشور است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۳ ، ۰۶:۱۵
شنیده ها

شنیده ها: ناترازی‌های حوزه برق که بیش از هر زمان در ۲ فصل تابستان و زمستان، باعث مشکلاتی از جمله قطعی برق می‌شوند، طی سال‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، پیش‌بینی کرده است که برای سال آینده با ٢۴ هزار مگاوات کسری برق رو به رو خواهیم بود.

نگرانی از قطعی برق در سایه ناترازی‌ها و ایجاد مشکل برای صنایع و شرکت‌های تولیدی و سایر سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با قطعی برق یا اختلال آن از فعالیت دست خواهند کشید، از جمله موضوعاتی است که با پرسش‌هایی همراه است از جمله این که آیا عدد ۲۴ هزار مگاوات کسری برق قابل جبران است و برای حل این مشکل چه راهکار‌هایی وجود دارد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۰۳ ، ۰۳:۱۰
شنیده ها

شنیده ها: تحلیلگر مسائل منطقه گفت: خیلی خوب است که طرف‌های مقابل به این مساله توجه کنند که منطقه در آستانه انفجار است و ایران به طور قوی از مسیر دیپلماسی برای پایان دادن به بحران استقبال می‌کند.

شرایط بحرانی در خاورمیانه همواره در حال تغییر سطح است. همزمان با ادامه‌دار بودن جنگ در غزه، بمباران‌های هدفمند ضاحیه جنوبی بیروت و شهر‌های جنوب، عملیات زمینی اسرائیل نیز در مرز مشترک با لبنان در جریان است. رسانه‌های جهان همچنان منتظر تائید یا تکذیب رسمی خبر ترور هاشم صفی‌الدین معاون اجرایی حزب‌الله و جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله هستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۰۳ ، ۰۰:۰۴
شنیده ها

شنیده ها: چقدر تکراری است که بنویسیم کشور در روزهای پرالتهاب و پرتلاطم است. چقدر بیهوده و بی‌معنی است که بگویم باز در شرایط حساس هستیم! اما وقتی به این روزها فکر می‌کنم می‌بینم در طی چند دهه گذشته هیچ روزی پرالتهاب‌تر از این روزگار نیست. شاید بزرگترها بگویند روزهای انقلاب یا ایام جنگ‌ ایران و عراق را ندیدی و درک نکردی تا بدانی روزهای حساس و پرالتهاب یعنی چی؟

پاسخی دقیقی برای این سوال ندارم چون بلواقع در آن ایام نبودم تا درک درستی از آن داشته باشم اما می‌تواند با خواندن کتاب و مقاله و دیدن فیلم و روایت آن دوران، درک درست‌تری از آن داشته باشم. ایام انقلاب خاص‌ترین روزهای آن دوران بود، همانطور که جنگ‌ وحشتناک‌ترین روزها در زمان خود بود. اما چه باعث می‌شد که از نظر نگارنده این‌روزها حساس‌تر از آن ایام باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۳ ، ۰۶:۲۶
شنیده ها

شنیده ها: درست است که در این شرایط جنگ روانی، حرف اول را می‌زند، اما باید مراقب باشیم هر بیانی نداشته باشیم، مطالب سخیف مطرح نکنیم یا خط و نشان‌های بی قاعده آنهم از سوی افراد غیر مسئول نداشته باشیم. این‌ها جنگ روانی محسوب نمی‌شود، بلکه ما باید اقداماتی انجام دهیم که انسجام ملی را تقویت کنیم. با این شرایط ما می‌توانیم از ابزار خودمان برای تقویت مواضع و موقعیت کشور استفاده کنیم تا زمینه جنگ روانی را آماده کنیم.

حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع اسرائیل که از سوی مقامات کشور پاسخی مشروع به اقدامات نتانیاهو علیه ایران و متحدان ایران از جمله حزب الله اعلام شده است، از دید برخی تحلیلگران به عنوان یک نقطه مهم و سرنوشت ساز در منطقه ارزیابی می‌شود. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۰۳ ، ۰۵:۵۰
شنیده ها