شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

وضعیت صادرات طی سال های گذشته

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰ ب.ظ

ندا احمدی: در بازرگانی بین‌المللی، صادرات (به انگلیسی: Export) کالا یا خدماتی است که در یک کشور تولید می‌شود و به کشور دیگری فروخته می‌شود.

فروشنده این کالاها و خدمات یک صادرکننده است. خریدار خارجی واردکننده است.

حجم صادرات کشور در سال گذشته:

به گزارش خبرآنلاین، در سال گذشته ۱۱۲ میلیون تن کالا از کشور صادر شده است ارزش صادرات در مجموع ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار می باشد. مهمترین اقلام صادراتی کشور به ترتیب بنزین، گاز طبیعی، پلی اتیلن، پروپان و محصول پسته و بازارهای عمده صادراتی هم به پنج کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده است.

ارزش صادرات کالاها به کشور چین ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار با وزن ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، عراق به ارزش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، امارات عربی متحده با ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و وزن ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ارزش صادرات به کشور ترکیه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با وزن ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و مجموع صادرات در سال گذشته به کشور افغانستان نیز با ۷ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن بوده است.

ارزش مجموع کل صادرات به پنج کشور چین، ترکیه، عراق، افغانستان و امارات ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می باشد و سال گذشته بیش از ۸۰ میلیون تن کالا به این کشورها صادر شد.

از مجموع ۱۴۵ میلیون تن کالاهای صادراتی و وارداتی، ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به بخش واردات اختصاص داشته است.

سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی شامل ذرت، گوشی تلفن همراه، برنج، کنجاله، دانه‌های روغنی، گندم و روغن خام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار وارد کشور شد.

واردات کالاهای اساسی به ترتیب از کشور چین با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ارزش ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، امارات ۵ میلیون تن با ارزش ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه - ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، هند - ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و کشور آلمان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

ارزش کل تجارت کشور در سال گذشته ۷۳ میلیارد دلار بود که ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات و ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیز ارزش واردات است. تراز تجارت سال گذشته با تفاوت ۴ میلیارد دلار در واردات منفی بوده است.

میزان صادرات در سال گذشته ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار می باشد. صادرات پسته به عنوان پنجمین رقم صادراتی کشور به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

میزان صادرات در استان های کشور:

همچنین به گزارش ایلنا، استان هرمزگان با انجام تشریفات گمرکی ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در بخش صادرات و واردات به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار در رتبه نخست استان‌های کشور قرار گرفت که تشریفات ترخیص گمرکی ۲۹ درصد از وزن و ۲۹.۳۸ درصد از ارزش کل مبادلات کشور را به خود اختصاص داد.

گمرکات استان بوشهر و خوزستان در بین گمرکات استان‌های کشور به ترتیب در رتبه دوم و سوم بیشترین میزان انجام تشریفات ترخیص گمرکی مبادلات تجاری به لحاظ ارزش را به خود اختصاص دادهاند، در این مدت گمرکات استان بوشهر با انجام تشریفات ترخیص ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار و گمرکات خوزستان با ۱۳ میلیون و ۵۲۷ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار در بین گمرکات کشور بیشترین میزان مبادلات تجاری را به لحاظ ارزش پس از گمرکات استان هرمزگان به خود اختصاص دادند.

تشریفات گمرکی ۱۸.۳۶ از وزن و ۱۲.۴۲ ارزش کل مبادلات بازرگانی کشور در این مدت توسط گمرکات استان بوشهر انجام گرفت و پس از آن ۱۹.۲۳ درصد از وزن و ۱۲.۱۹ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور توسط گمرکات استان خوزستان انجام گرفت.

سه استان کشور دارای بیشترین میزان تجارت کشور به تفکیک در رویه صادرات و واردات کشور به لحاظ ارزشی استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش در این مدت ۱۲ میلیون و ۶۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار از استان بوشهر، ۱۶ میلیون و ۸۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار از استان هرمزگان و ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار از استان خوزستان صادر شده است.

استان‌های دارای بیشترین سهم از کل ارزش واردات از استان هرمزگان ۳ میلیون و ۵۳۷ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار بوده که رتبه نخست را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش استان تهران با ۲۰۸ هزار تن واردات و به ارزش ۴ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار و استان خوزستان با ۵ میلیون و ۵۶۲ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار از حیث ارزش کالاهای وارداتی در این مدت در رتبه دوم و سوم قرار داشتند.