شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

بررسی تورم مسکن در سال های گذشته

يكشنبه, ۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۰۶:۳۲ ب.ظ

تینا رضاسلطانی: تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. تورم، روند افزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است.

هر چند بر پایهٔ نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند افزآینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند.

جهت‌یابی تورم مسکن

خبرنگار شنیده ها به نقل از دنیای اقتصاد نوشت: ورود دو کارگردان جدید به معادله «معاملات ملک و قیمت آپارتمان»، وزن سناریوهای قابل طرح برای «بازار مسکن تا پایان سال» را تغییر داده است. بازار مسکن در نیم سال اول عمدتا از سه ناحیه «تورم ساخت»، «گشایش‌ها در مسیر توافق ایران و غرب» و همچنین «کاهش نرخ رشد نقدینگی» تاثیر پذیرفت؛ به‌طوری‌که بعد از رشد قیمت مسکن در بهار، به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی در تابستان، حجم معاملات خرید ملک افت شدید پیدا کرد و به تبع آن، قیمت مسکن نیز در فصل دوم سال کاهشی شد. در حال حاضر، فاکتورهای «جاماندگی قدرت خرید تقاضای سرمایه‌ای از قیمت‌ مسکن» و «وضعیت نظامی منطقه» به آن عوامل سه‌گانه موثر بر رفتار بازیگران بازار ملک اضافه شده است. برآیند این نیروها می‌تواند رابطه‌ای را که از سال۹۷ تاکنون بین تغییرات مثبت نرخ دلار و روند قیمت مسکن وجود داشت، تغییر دهد و رفتار متغیرهای بازار ملک را در جهت مشابه تابستان قرار دهد. حضور دو کارگردان جدید از یکسو، عامل عقب‌نشینی خریداران سرمایه‌ای از صحنه معاملات مسکن است و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری ملکی را متوجه ریسک احتمالی جنگ می‌کند.

«بازار مسکن تا در سال 1402، به جای رصد با دوربین‌هایی از نوع «ارز» یا «برجام»، می‌توان از روی «شرایط موجود سطوح قیمت آپارتمان و قدرت خرید»، بهتر دیده‌بانی کرد. نه اینکه، «آینده میان‌مدت» این بازار ارتباطی به آن دو متغیر خارجی دلار و سیاست- ندارد، بلکه منظور از «ضرورت تمرکز بر اوضاع فعلی داخلی بازار مسکن»، واقعیت تقریبا تازه‌ای است که بر بخش مسکن و ساختمان حاکم شده است و اثر آن، اگر بیشتر از «کارگردان‌های خارجی» موثر بر نبض این بازار نباشد، حتما کمتر نیست.

بالاترین میزان تورم مسکن در استان های کشور:

در بین تمامی استان‌ها، استان تهران بالاترین نرخ تورم مسکن را در ۱۰ سال اخیر به ثبت رسانده است و هزینه خانه دار شدن در تهران همواره بیشتر از استان‌های دیگر بوده است. میانگین قیمت مسکن در تهران در دهه ۹۰، حدود ۱۲ برابر شده است. براین‌اساس، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در استان تهران از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۰، به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال ۹۹ افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش ۱۲ برابری قیمت مسکن در استان تهران است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در استان اصفهان ۷.۷ برابر، در استان البرز ۹.۲ برابر، در استان فارس ۱۱.۱ برابر و در استان خراسان رضوی ۸ برابر شده است. مراکز این استان‌ها جزو کلان‌شهرها به‌حساب می‌آیند.

میانگین قیمت هر مترمربع زمین در استان‌های کشور بین سال‌های ۹۰ تا ۹۹ (دهه ۹۰)، ۱۵ برابر شده است. متوسط قیمت هر مترمربع زمین مسکونی که در اوایل دهه ۹۰، معادل ۵۰۰ هزار تومان بود، در سال ۹۹ به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. این افزایش در تهران میانگین قیمت زمین را ۱۸ برابر کرده است. در ابتدای دهه ۹۰، متوسط قیمت هر مترمربع زمین در استان تهران ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۹ (پایان دهه ۹۰) به ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

در دهه ۹۰ اجاره‌بها نیز ۵ برابر شد. در سال ۹۰ میانگین اجاره‌بهای ماهیانه دریافتی از مستأجران برای هر مترمربع ۳۹۰۰ تومان بود که در سال ۹۹ این مبلغ به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت، یعنی ۵ برابر شد.

نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن در استان تهران بالاتر از اجاره‌بهای کشوری و معادل رشد ۶ برابری بوده است. طی دهه ۹۰ متوسط اجاره ماهانه خانه و سه درصد ودیعه دریافتی از مستأجران از متری ۸ هزار و ۴۰۰ تومان در سال ۹۰، به متری ۵۰ هزار تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

تغییرات شگفت‌انگیز بازار مسکن در تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲:

همچنین به گزارش فرارو، متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف شش سال ۱۴ برابر شده است. مهرماه سال ۹۶ یعنی زمانی که هنوز بحث خروج آمریکا از برجام مطرح نبود، هر متر خانه در تهران تقریبا چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارزش داشت اما طبق گزارش جدید بانک مرکزی این عدد مهر امسال از متری ۷۶ میلیون عبور کرد. در این مدت سهم واحد‌هایی که کمتر از پنج سال از عمر بنای آنها می‌گذرد، در معاملات بازار مسکن پایتخت تقریبا نصف شده اما همزمان تعداد خانه‌های قدیمی‌ساز براساس آمار‌های رسمی رشد دوبرابری داشته است. شش سال قبل خانه‌هایی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون و واحد‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۷۰ نقش پررنگ‌تری در خریدوفروش‌ها داشتند ولی حالا بیشترین سهم در معاملات بازار مسکن پایتخت مربوط به واحد‌هایی می‌شود که بین دو تا سه میلیارد قیمت دارند و متراژشان بین ۵۰ تا ۶۰ متر است.