شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

گردشگری در شهر اصفهان

يكشنبه, ۵ فروردين ۱۴۰۳، ۰۷:۵۳ ق.ظ

تینا رضاسلطانی: اصفهان شهری در مرکز ایران، جنوب تهران (فاصله تهران تا اصفهان 4 الی 5 ساعت است) و پایتخت استان اصفهان است که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های فراوان آن را «نصف جهان» می نامند. اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت است.

جاذبه‌های اصفهان آن را تبدیل به دومین شهر توریستی و دومین شهر صنعتی ایران کرده است. این شهر در زمان صفویان، پایتخت ایران بود. آب و هوای آن معتدل و خشک بوده و حداکثر درجه حرارت آن در تابستان ۳۹ درجه است. اصفهان را شهری چهار فصل می نامند.

معماری زیبا، پل، مسجدها و مناره های منحصر به فرد اصفهان، آن را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا تبدیل کرده است. مکان های دیدنی اصفهان هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. بر اساس استاندارهای یونسکو، اصفهان شهری خلاق است که از الگوی توسعه پایدار پیروی میکند و از این نظر به عنوان نخستین شهر ایران همراه رشت، عضو شبکه شهرهای خلاق جهان است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۵ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شده است. بسیاری از آثار هنری و تاریخی برجسته و جاذبه های گردشگری شهر اصفهان در لیست فهرست آثار باستانی یونسکو ثبت شدهاند. از آنجا که اصفهان مدت­ها پایتخت سلسله صفویان بوده و این دوران، دوران شکوفایی آن به شمار می رود، آثار تاریخی و باستانی بسیاری متعلق به این دوره و حتی دوره ساسانیان در آن یافت می­شود.

آمار گردشگران ورودی به اصفهان در سال 1403

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، امسال با توجه به تقارن مبارک بهار قرآن‌ و طبیعت، فعالیت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان بیش از یک ماه از تاریخ ۲۴ اسفند تا پایان ۲۴ فروردین و تا پایان تعطیلات عید سعید فطر به طول انجامید.

آمار کمیته آمار دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان حاکیست در این مدت تعداد ۹ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۴۲ نفر گردشگر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی استان اصفهان بازدید به عمل آورده‌اند.

آمارها حاکیست در یک ماه فعالیت ستاد سفر استان،۲ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۲۵۶ نفر گردشگر نوروزی حداقل به مدت یک شب در اقامتگاه های رسمی، مدارس آموزش و پرورش و کمپ‌های شهرداری بویژه کمپ موقت شهرداری اصفهان اقامت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی(یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است

رتبه­ اصفهان در جذب مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در تعطیلات نوروزی 1403 یک میلیون و 281 هزار مسافر در اصفهان اسکان یافتند که در این راستا، حدود 10 درصد از جمعیت کل مسافران در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و حدود 45 درصد در مدارس آموزش و پرورش اسکان یافتند.

با توجه به آمارهای بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری اصفهان، در نوروز امسال حدود 84 هزار بازدید از باغ گل‌ها و 97 هزار بازدید از شهر رویاها صورت گرفت و همچنین خانه امین‌التجار با 8 هزار بازدیدکننده رتبه قابل توجهی را به خود اختصاص داد.

در نظرسنجی از گردشگران شاخص گردشگرپذیری اصفهانی‌ها 83 درصد رضایت با شاخص زیاد و خیلی زیاد را نشان داد و 93 درصد مسافران نیز از شهر اصفهان رضایت کلی داشتند.

اصفهان در زمینه سفر و جذب مسافر (تعداد مسافران) رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داد.

بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

به گزارش ایلنا از اصفهان، بیشترین بازدید گردشگران در فروردین امسال مربوط به سومین روز از فروردین بوده که بازدید ۵۷ هزار نفر گردشگر در یک روز به ثبت رسید، با این وصف، رکورد بازدید گردشگران از آثار تاریخی و جاذبه‌‍‌های گردشگری استان اصفهان در فروردین ماه شکسته شد.