شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

سیم کارت گردشگری در دسترس مسافران خارجی

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸ ق.ظ

ندا احمدی: گردشگری در ایران یکی از صنایع مهم و پرسود است که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور اهمیت دارد. ایران با تاریخ، فرهنگ، طبیعت و مکان‌های دیدنی زیبا، پتانسیل بسیاری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

اما در برخی کشورها از جمله ایران، فیلترینگ اینترنت وجود دارد. فیلترینگ اینترنت به معنای محدود کردن دسترسی کاربران به برخی از وبسایت‌ها و خدمات آنلاین است. این عمل دلایل متعددی دارد از جمله تنظیم و کنترل محتوای مطالب آنلاین، دسترسی به منابع غیرقانونی، حفظ امنیت ملی و جلوگیری از دسترسی به محتوای غیراخلاقی یا زیان بار.

اگرچه فیلترینگ اینترنت در ایران وجود دارد، اما برای گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، این مسئله معمولاً از اهمیت کمتری برخوردار است. زیرا عمدهٔ سایت‌های گردشگری معمولاً قابل دسترسی هستند و گردشگران می‌توانند به آدرس‌های وب مرتبط با مکان‌های دیدنی، هتل‌ها، راهنمایی‌ها و اطلاعات گردشگری دسترسی پیدا کنند.

برای گردشگران در صورتی که به دنبال دسترسی به محتوای بیشتری در اینترنت هستند، چندین راه حل وجود دارد. یکی از راه‌های متداول برای دور زدن فیلترینگ اینترنت استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) است. با استفاده از یک VPN، می‌توان اتصال خود را از طریق یک سرور خارجی توجه کرد و به طور مستقیم دسترسی به منابع و سایت‌هایی که ممکن است در ایران فیلتر شده باشند، را فراهم نمود.

همچنین در صورتی که مسافران و گردشگران از سرویس‌های ابری مانند Google Drive یا Dropbox برای ذخیره و به اشتراک گذاری سند‌ها یا فایل‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق استفاده از VPN یا ابزارهای دیگری مانند راه دور Desktop Remote به اینترنت با سرعت بالا و ایمن دسترسی پیدا کرد.

به همین ترتیب، می توان از بروزرهای مختلف و معتبری مانند  Google Chrome, Mozilla Firefox,  یا  Tor Browser  (که از فیلترینگ اینترنت عبور می‌کند) برای بهره‌برداری بیشتر از اینترنت در ایران استفاده کرد. البته استفاده از فناوری‌هایی مانند VPN تحت قوانین ممکن است. پیش از استفاده از آن‌ها، بهتر است متوجه قوانین و مقررات مربوطه در کشوری که گردشگر در آن به سر می برد شد.

با این اوصاف اما گردشگران خارجی ورودی به ایران همچنان در وانفسای محدودیت اینترنتی با چالش ها و مشکلات فراوانی رو به رو گشته اند به طوریکه بارها برنامه ریزی سفر چندین روزه خود را تغییر داده و فرار را بر قرار ترجیح داده اند. در حال حاضر، یکی از مشکلات مهمی که گردشگران خارجی در ایران ممکن است با آن مواجه شوند، فیلترینگ اینترنت است. بسیاری از وبسایت‌ها و سرویس‌های آنلاین در ایران فیلتر شده‌اند و به توریست‌ها دسترسی به آنها را نمی‌دهند. این ممکن است برای گردشگران سلامت که به اینترنت برای اطلاعات پزشکی و راهنمایی‌های درمانی نیاز دارند، مشکل ساز شود.

علاوه بر فیلترینگ اینترنت، بعضی از گردشگران خارجی ممکن است با مشکلات دیگری هم مواجه شوند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از خدمات درمانی در ایران به زبان فارسی ارائه شود و برای توریست‌های غیرفارسی زبان دسترسی به این خدمات دشوار باشد. همچنین، ممکن است برخی از مراکز درمانی و کلینیک‌ها در ایران به تجهیزات و فناوری‌های پزشکی پیشرفته نداشته باشند که ممکن است برای بعضی از گردشگران سلامت مشکل ساز شود.

به طور کلی، علاوه بر مزایای بسیاری که گردشگری سلامت در ایران دارد، مشکلاتی نیز وجود دارد که ممکن است توریست‌های خارجی را در این حوزه محدود کند. اما با توجه به تلاش دولت و مقامات مسئول برای حل این مشکلات، باید امیدوار بود که گردشگری سلامت در ایران به طور کامل توسعه یابد و توریست‌های علاقه‌مند به این حوزه بتوانند از خدمات با کیفیت و مناسب در ایران بهره‌برداری کنند.

در نهایت اینکه، در ایران، برای مرتفع شدن مشکلات گردشگران خارجی تدابیر لازم اتخاذ شده است. سیم کارت گردشگری برای مسافران خارجی در دسترس است. مسافران می‌توانند سیم کارت گردشگری را از فروشگاه‌ها و نقاط فروش تلفن همراه در سراسر کشور خریداری کنند. این سیم کارت‌ها به صورت پیش پرداخت با اعتبار محدود عرضه می‌شوند و به مدت معینی معتبر هستند. با استفاده از سیم کارت گردشگری، مسافران می‌توانند تماس‌های داخلی و بین‌المللی برقرار کنند و از اینترنت بدون محدودیت نیز استفاده کنند.