شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

تینا رضاسلطانی: آلودگی محیط زیست به هر نوع از آلودگی ها یا تغییرات نامطلوب در محیط زیست اطلاق می شود که می تواند بر تعادل و سلامت زیستی در این محیط تأثیر بگذارد. این آلودگی ها ممکن است از منابع طبیعی مانند آب، هوا و خاک ناشی شوند یا ناشی از فعالیت های انسانی مانند صنایع، حمل و نقل، کشاورزی، زباله ها و مصرف انرژی باشد.

آلودگی های محیط زیست می توانند تأثیرات جدی بر سلامت انسان، جانوران و گیاهان داشته باشند. برخی از مشکلات رایج آلودگی محیط زیست شامل آلودگی هوا، آب و خاک، تخریب زیستگاه های طبیعی، کاهش تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی و تاثیرات ناشی از پسماندها و مواد شیمیایی مضر است. به منظور کاهش آلودگی محیط زیست، باید اقداماتی انجام شود از جمله استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، بهینه سازی فرآیندهای صنعتی، بازیافت و مدیریت صحیح پسماندها، استفاده از سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، حفاظت از منابع طبیعی و ارتقای آگاهی عمومی درباره مسائل محیط زیست.

بحران محیط زیست

بحران محیط زیست زمانی رخ می‌دهد که تغییر در محیط زیست یک گونه یا جمعیت، ادامه بقای آن را ناپایدار کند.. به گزارش تهران-ایرنا- بحران محیط زیست با سرعت بی سابقه­ای پیش می رود و ما هنوز آمادگی مقابله با آن را نداریم. این بحران دلایل متعددی دارد که برخی بیش از بقیه قابل توجه هستند. پسماند غذا، استفاده بی رویه از منابع زمین، آلودگی با پلاستیک،آلودگی هوا معدود آسیبی هستند که ما در سال ۲۰۲۰ بر محیط زیست وارد کردیم.

به گزارش ایرنا، جهان در سال ۲۰۲۰ بیش از هر چیز با بحران ناشی از شیوع یک ویروس مرگبار دست به گریبان بود؛ همه­گیری که با خانه نشین شدن انسان ها، کاهش تردد خودروها و  فعالیت های صنعتی و تولیدی که به کاهش انتشار گازهای آلاینده محیط زیست منجر شد، خوشبینی هایی را درباره کمک به احیای محیط زیست ایجاد کرد.

برخی بر این باور بودند که این همه­گیری انتقامی بود که محیط زیست از بشر گرفت؛ انسانی که خود را اشرف مخلوقات می پندارد بیش از همه بر طبیعتی که همه موجودات جهان در آن حق دارند آسیب وارد کرده است.

با این حال خوشبینی­ها درباره کمک به نجات طبیعت در دوران همه گیری عمر طولانی نداشت و به نظر می­رسد ماسک و دستکش های پلاستیکی که در دوران همه گیری استفاده گسترده­ای داشت به مجموعه زباله­هایی که در محیط زیست ما انباشته شده اضافه شده است.

آموزش و حمایت، مهمترین راهکار کاهش مشکلات زیست محیطی

کاهش مشکلات محیط زیستی مهم ترین دغدغه ­ی دوستداران آن می­باشد به گزارش ایرنا، آموزش فرهنگ طبیعت دوستی و ارزش‌های واقعی منابع خدادادی برای پایداری کره زمین و جلوگیری از وقوع بحران‌های زیست محیطی در سنین پایه با همراهی آموزش و پرورش و حمایت مسوولان از جمله مهمترین خواسته‌های فعالان حوزه محیط زیست گنبد برای کمک به داشتن ایرانی پاکیزه و عاری از آلودگی است.

به گزارش ایرنا، وجود طبیعتی پاک و سرزنده به‌دور از بحران‌های زیست محیطی از جمله در بحران خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیازمند اقدامات ریشه‌ای با تمرکز بر مدارس و فضاهای آموزشی است و از نگاه برخی فعالان حوزه محیط زیست، تالیف کتب مناسب، ساماندهی وضعیت ورود فاضلاب به رودخانه‌ها، اجرای درست طرح تفکیک زباله از مبدا، افزایش تعامل مسوولان با حامیان محیط زیست، شناسایی و تهیه کتابچه مشکلات این بخش، تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه به‌جای خودروهای شخصی و همچنین همراه داشتن کیسه پارچه‌ای هنگام خرید در این مسیر تاثیرگذار است.

شناسایی بیش از ۳۰۰۰ صنعت آلاینده در کشور

شناسایی آلاینده های زیست محیطی به ما کمک می کند تا بتوانیم منابع آلودگی را شناسایی کنیم و اقدامات مناسبی برای کاهش آنها انجام دهیم. این شناسایی می تواند از طریق نمونه برداری و آزمایش های مختلف از هوا، آب و خاک صورت گیرد. همچنین، می توان با بررسی فعالیت های انسانی در یک منطقه و تحلیل اثرات آنها بر محیط زیست، آلاینده های زیست محیطی را شناسایی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مشکلات زیست محیطی امروز کشور را در اثر حرکت در مسیر توسعه ناپایدار قرار داده است، بایستی به گونه ای رفتار کنیم که در کنار منفعت های اقتصادی باعث تخریب محیط زیست و نظم اجتماعی نشویم و حقوق نسل های بعد را پایمال نکنیم.

بیش از ۳۰۰۰ صنعت آلاینده در کشور شناسایی گردیده است: البته این تعداد خیلی کم است و می بایست پایش های خود را افزایش دهیم و برای این کار از ظرفیت های فناورانه و مراکز دانش بنیان هم بهره بگیریم.

در کشور حدود ۳۵ میلیون هکتار کانون فرسایش خاک داریم اما سالانه  ۵۰۰ هزار هکتار عملیات تثبیت خاک انجام می دهیم.

لزوم استانداردسازی سوخت و خودرو برای کاهش آلودگی هوا، علاوه بر آلودگی هوایکی دیگر از چالش های اصلی محیط زیست بحث تغییرات اقلیمی است که متاسفانه در اختیار ما نیست. به عنوان مثال بخش عمده ای از ریزگردها منشا خارجی دارند و نمی توانیم آن را کنترل کنیم اما تلاش می کنیم با تقویت دیپلماسی محیط زیستی از شدت آن بکاهیم.

از مجموع  ۲۵ میلیون خودرو و12میلیون  موتورسیکلت  که در کشورشماره گذاری شده است داریم، ۱۷ میلیون در مرز فرسودگی هستند که از این میان، ۱۰.۵ میلیون آن موتورسیکلت است. میزان آلایندگی هر موتورسیکلت فرسوده هم چند برابر بیشتر از یک خودروی استاندارد است.

تعدادی از اتوبوس ها به ویژه در کلانشهرها به حدی آلاینده هستند که حتی نمی توان بر روی آنها کاتالیست نصب کرد.

از نظر سازمان حفاظت محیط زیست انتقال آب همیشه آخرین گزینه است، البته تخصیص آب در بخش های مختلف از سوی وزارت نیرو انجام می شود اما باید محاسبات خود را درست انجام دهد و در این پروسه بالادست و پایین دست مد نظر قرار گیرد.