شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

کووید-19 در حال رام شدن است؛ قاتل اهلی!

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۴۲ ب.ظ

شنیده ها: در حالی که آمار مبتلایان به کرونا و فوتی ها بر اثر این ویروس افزایش یافته، متخصصان می گویند کووید-19 در حال رام شدن است.

کرونا امسال نیز بنا ندارد دست از سر مردم دنیا بردارد و آمارها از افزایش 14درصدی آن حکایت دارد، هر چند برخی از متخصصان بر این باورند که این ویروس اهلی شده و قدرتش مانند گذشته نیست.

با شروع فصل بهار دوباره زنگ هشدار کرونایی در برخی از شهرهای کشور به صدا درآمد که باید دید این هشدار مقطعی است یا ادامه‌دار.

سالی که گذشت پر از فرازونشیب‌های کرونایی و وقوع پیک‌های پی‌درپی بود. پس از موج هشتم کرونا در کشور دوباره به روزهای آرام کرونایی بازگشتیم و موارد بستری و فوت کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت؛ تا جایی که حتی برخی گمانه‌زنی‌ها این امیدواری را می‌دادند که شاید از تابستان ۱۴۰۲ دیگر مسأله‌ای با کرونا نداشته باشیم، اما از آنجا که ویروس کرونا هزار رنگ دارد، در نتیجه امکان پیش‌بینی دقیق نیز وجود ندارد. با این حال، در اسفندماه ۱۴۰۱ و همچنین روزهای ابتدایی عید ۱۴۰۲ مجددا افزایش‌هایی را در روند ابتلا، بستری و فوت شاهد هستیم، به طوری که در برخی روزها میزان فوت به بیش از ۲۰نفر نیز در کشور رسید. موضوعی که گفته شد ناشی از پیک جدیدی از بیماری نیست و این افزایش، روند پایداری ندارد، بلکه مقطعی خواهد بود.

کرونا در دوران تعطیلات نوروز جولان بیشتری پیدا کرد و آمارها را نسبت به ماه‌های گذشته تا حدودی جابه‌جا کرد. بر اساس آمارها از نخستین روز سال جدید تا 13 فروردین‌ماه 11هزار و 498 نفر به کرونا مبتلا و از این تعداد 6044 نفر در بیمارستان بستری شدند و 300 نفر نیز بر اثر عوارض شدید کرونا جان خود را از دست دادند.

بیشترین آمار افراد بستری در بیمارستان کسانی‌اند که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ـ عروقی، ریوی و بیماری‌های حاد تنفسی دارند که بر اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

کدام زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور شایع است؟

پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، توضیح  می‌دهد: «ویروسی که اکنون در کشور در حال گردش است، XBB  و BQ1 نام دارد و ویژگی‌اش این است که مرگ‌ومیر کمتری نسبت به سویه‌های دیگر مانند دلتا دارد، اما میزان سرایتش بسیار بالاست.»

او با اشاره به اینکه موج هشتم کرونا در اوج خودش قرار دارد، می‌گوید: «این ماجرا به ما گوشزد می‌کند که باید مراقبت‌های پیشگیرانه را بیش از گذشته دنبال کنیم.»

پاک‌آیین به کاهش آمارها در 6 ماه گذشته اشاره و تاکید می‌کند:

«تا پیش از افزایش موارد مبتلا در اتحادیه اروپا، روند رو به نزول کرونا را در کشور و در 6 ماه از سال گذشته مرگ‌ومیر تک‌رقمی و صفر داشتیم که باعث شد به ‌اذعان سازمان جهانی بهداشت، کشوری موفق در کنترل کرونا شناخته شویم. در حال حاضر نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که برخی از آنها بیش از 2هزار بستری دارند، وضعیت مطلوبی از نظر کرونا داریم، اما باید بپذیریم که وارد موج هشتم کرونا شده‌ایم و از مردم می‌خواهیم برای مهار شدن موج هشتم کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

او می‌افزاید: «همه افراد بالای 18 سال که 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه و دُز جدید واکسن را تزریق کنند. ما در سال گذشته 50میلیون دُز واکسن کرونا تولید کرده‌ایم و نه‌تنها کمبودی در واکسن کرونا نداریم، بلکه اقدام به صادرات واکسن‌ها به برخی کشورهای آفریقایی نیز کرده‌ایم.»

شلوغی‌های قبل از عید عامل اصلی افزایش آمارها

حسین کرمان‌پور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، با تاکید بر اینکه علت اصلی افزایش آمارهای کرونا در این روزها، ترددهای قبل از عید است، به «شهروند» می‌گوید: «برای پیدا کردن علت افزایش آمارها با رصد اتفاقات یک ماه گذشته به این نتیجه می‌رسیم که ترددها و رفت‌وآمدهای مراکز شلوغ مانند بازار سبب اصلی انتقال ویروس کرونا بوده است و انتقال این ویروس به افراد مسن باعث بستری تعدادی از آنها و متاسفانه افزایش مرگ‌های کرونایی شده است. آمارهایی که در حال حاضر اعلام می‌شود به رفت‌وآمدها و دید و بازدیدهای ایام نوروز ربطی ندارد و به پیش از آن برمی‌گردد.»

او تاکید می‌کند: «سرد شدن هوا نیز مزید بر علت بوده و سبب می‌شود افراد بیشتر از قبل در زیر یک سقف باشند و به همین دلیل آمار ابتلا در استان‌های سردسیر افزایش بیشتری داشته است.»

اما با همه این آمارها، کرمانپور بر این باور است که ویروس کرونا به مرحله اهلی‌شدن نزدیک شده و در حال رام شدن است.

او می‌گوید: «نه‌تنها در ایران که در همه جهان مردم راه‌های مقابله با این ویروس را فراگرفته‌اند و می‌دانند در صورت بروز علایم اولیه چگونه با پیشگیری وارد مرحله حاد نشوند. از سوی دیگر کرونا هم دیگر آن قدرت قبلی را ندارد و نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است. در واقع می‌توانیم بگوییم کرونا رام شده و از مرحله پاندمی خارج و به مرحله اپیدمی وارد شده است.»

این پزشک با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به این مرحله تاکید زیادی دارد، توضیح داد: «دیگر ترس و واهمه‌ای که در گذشته وجود داشته، از بین رفته و مردم شرایط بهتری نسبت به گذشته در مواجهه با کرونا دارند.»

چه افرادی در خطر هستند؟

هنوز هم چهار گروه از افراد جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌روند. شاید بسیاری از افراد در ابتلا به سویه اُمیکرون، بیماری شدیدی را تجربه نکنند، اما بیماری برای افرادی که نقص سیستم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای دارند، سخت خواهد بود و باید ضمن رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه برای تزریق واکسن اقدام کنند.

او در ادامه می‌گوید: «افراد بالای 65 سال هنوز نسبت به این بیماری مصونیت ندارند و اگر مبتلاشوند در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند.»

برخی افراد داشتن علایم را نشانه‌ای از حساسیت فصلی تلقی می‌کنند، در حالی که در بسیاری موارد اینگونه نیست و باید آن را جدی گرفت.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا بر این باور است که بیماران آسمی و افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند نیز جزو اولین گروه‌هایی هستند که در صورت ابتلا، آمار بالایی برای بستری دارند. مادران باردار نیز باید احتیاط ویژه‌ای داشته باشند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به‌شدت تضعیف شده و احتمال شدت گرفتن بیماری در آنها بالاست.

بچه‌ها نیز جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌روند که والدین باید جوانب احتیاط را در مورد آنها در نظر بگیرند. با وجود آنکه آمار مرگ‌ومیر کرونایی در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما شدت بیماری می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر در کودکان شود.

او توضیح می‌دهد: «افراد با هرگونه علایم بدن‌درد و سرماخوردگی، خود را به مدت سه تا پنج روز قرنطینه کنند تا زنجیره ابتلا به این بیماری قطع شود.»

مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند

بررسی نمودارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور کمتر از ۱۷درصد است.

تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت نشان‌دهنده این است که میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور، ۴۶.۸۰درصد است، یعنی کمتر از ۵۰درصد مردم، همچنان به رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال بیماری باور دارند.

در همین حال، میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی تهران، کمتر از میانگین کشوری است و در حدود ۳۵.۶۷درصد قرار دارد.از سوی دیگر، استفاده از ماسک نیز به شدت نزول کرده و کمتر از ۱۷درصد مردم، همچنان از ماسک در اماکن عمومی استفاده می‌کنند.بر اساس گزارش وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۱۶.۶۹درصد رسیده است.در همین حال، حداقل میزان استفاده از ماسک در کشور مربوط به همدان با ۳.۵۷درصد است.استفاده از ماسک در تهران نیز کمتر از میانگین کشوری قرار دارد و ۱۶.۱۶درصد است.

احتمال افزایش آمار در چند هفته آینده

محمدرضا احمدی، پزشک نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد: «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی عاملی است که باعث افزایش آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا شده است.» او می‌گوید: «با وجود آنکه کرونا ضعیف شده، اما هنوز در سویه جدید، قدرت سرایت آن بالاست، به همین دلیل نباید از کنار آن به سادگی گذشت. این در حالی است که در چند ماه گذشته مردم بدون رعایت پروتکل‌ها در مکان‌های شلوغ مانند بازار و مترو تردد داشتند و نتیجه آن بالا رفتن آمارهای بستری بیماری‌های کرونایی است.»

او بر این باور است که هنوز افرادی هستند که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است و به همین دلیل باید در برخورد با آنها جوانب احتیاط را رعایت کرد. افراد مسن و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در معرض ابتلای شدید به این بیماری قرار دارند. به اعتقاد او در چند هفته آینده باید منتظر آمار بالاتری از ابتلا باشیم، زیرا نتیجه مسافرت‌ها و دیدوبازدیدها در ایام نوروز و افزایش آن، در چند هفته آینده مشخص خواهد شد، به همین دلیل باز هم تاکید داریم که تا جایی که امکان دارد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا شاهد افزایش آمار در آینده نباشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۱۵
شنیده ها

کرونا