شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

سیاه پوشی شهرها در زیر سایه قرمز امیکرون

شنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۰۷ ق.ظ

شنیده ها: از امروز دهه محرم آغاز شده است و شهرها و روستاهای کشور به عزای سید الشهدا (ع) نشسته اند. مراسم عزاداری نیز مانند سال‌های قبل یکی از اصلی‌ترین مراسمات این شب‌ها خواهد بود و امسال نیز این مراسم در زیر سایه شیوع کرونا قرار دارد. البته با این اختلاف که امسال سرعت انتشار امیکرون، بیشتر از سال‌های گذشته است و یک عطسه فرد مبتلا در محیط سربسته می‌تواند یک نیمی از یک هیات را بیمار کند.

توصیه وزارت بهداشت و وزارت کشور نیز برگزاری مراسم در فضای سرباز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، هر چند که علما و روحانیون براین باورند که در خانه نیز می‌توان به عزای سرور و سالار شهیدان نشست. دستور العمل‌های وزارت بهداشت نیز این امر را تایید می‌کند، کما اینکه شاهد بودیم که در ماه‌های محرم سال گذشته نیز بسیاری از هیات‌های عزاداری پروتکل‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند.

با این حال وزارت بهداشت در دستورالعملی مبنی بر پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم و برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اعلام کرد: «تأکید ما بر خودمراقبتی و کنترل دقیق توسط سازمان تبلیغات اسلامی است. در انجام مراسمات عزاداری برای رنگ بندی شهرها تفاوت قائل نشده‌ایم، در شهرهای نارنجی و قرمز، بازرسی‌های بهداشتی ما تشدید خواهد شد. توصیه نخست این است که به متولیان برگزاری مراسمات عزاداری، نسبت به کنترل افراد واکسن نزده و کسانی که علائم بیماری را دارند، دقت کنند. هر چند برای این ایام نمی‌توان از طریق سامانه اقدام کرد، اما انتظار داریم که هموطنانی که علائم دارند، از شرکت در مراسم عزاداری خودداری کنند.

 

برگزاری مراسم در فضای باز و با دو متر فاصله

 با توجه به شرایط فصلی، توصیه شده حتی الامکان مراسم عزاداری در فضای باز و با رعایت 2 متر فاصله برگزار شود. در مناطقی که به دلیل گرمای هوا امکان حضور در فضای باز نیست، حتی الامکان برگزاری مراسم در ساعات روز و با رعایت گردش هوا و تهویه باشد. نکته دیگر در برگزاری مراسمات، این است که در فضای بسته حتی الامکان زمان مراسم کوتاه شود. تیم‌های بازرسی، بر روند توزیع نذورات نظارت دارند. ذبح دام‌های مشکوک و خارج از شبکه دامپزشکی، خودداری شود و دلیل این موضوع شیوع تب کریمه کنگو است.

 

57  شهرستان در وضعیت قرمز

این دستورالعمل در شرایطی مطرح می‌شود که طبق آخرین آمار شیوع کرونا در کشور، آمار مرگ و میر و ابتلا هر روز رنگ و بوی افزایشی دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت از سه شنبه تا چهارشنبه 10 هزارو 526 بیمار جدید و فوت 37 از بیماران فوت کرده‌اند. ویروس کرونا آن هم از نوع امیکرون با قدرت همه گیری بالا در جامعه تاخت و تاز می‌کند و موج هفتم کرونا را رقم زده است. تخت های بیمارستانی در حال تکمیل است و اختصاص 70 درصد از تخت های کل بیمارستان های کشور به بستری بیماران کرونا خبری دهشتناک است. در حال حاضر 57 شهرستان در وضعیت قرمز، 86 شهرستان در وضعیت نارنجی، 199 شهرستان در وضعیت زرد و 106 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. آماری که از واقعیتی تلخ خبر می دهد، حالا اما کارشناسان حوزه بهداشت و مسئولین مستقر در ستاد ملی مقابله با  کرونا که وظیفه حفاظت از جان تک تک افراد جامعه را به عهده دارند معتقدند در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی می توان سنت دیرین عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران پاکش را به جای آورد و هم از ابتلا به کرونا جان سالم به در برد. حقیقت این است که بسیاری از هموطنان در این روزها با توسل به سالار شهدا وسید جوانان بهشت، برای شفا و سلامتی بیماران بستری در بیمارستان دست به دعا می شوند و نذری پخش می کنند.

 یک جامعه شناس درباره ضرورت برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم به خبرنگار آرمان امروز گفت: نمی‌گویم این قبیل مراسمات برگزار نشود. زیرا سنتی دیرینه است و عهد و پیمانی ریشه‌دار محسوب می‌شود که مردم با خدا و امام شهید خود بسته‌اند. ولی می‌توان این مسأله را مدیریت کرد. ایرج حریرچی در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: باید برپایی مراسم و حفظ موارد بهداشتی را با یکدیگر جمع و ادغام کرد. نباید این موضوع را رها کرده یا اینکه بگویند مراسمی نباشد. مخصوصاً درباره عزاداری‌های امام حسین(ع) که تاریخ می‌گوید اگر منعی برایش وجود داشته باشد، واکنش‌های تندی به همراه خواهد داشت.

در اینجا علما باید وارد قضیه شده و آگاهی‌بخشی کنند و شرایط خاص کرونایی را برای رعایت فاصله فیزیکی و موازین بهداشتی و همنوا با مسئولان بهداشتی کشور، گوشزد کنند. این جامعه‌شناس افزود: مسئولین باید با متولیان هیئت جلسه بگذارند و آنها را توجیه کنند. تلویزیون و روزنامه‌ها نیز باید آگاهی‌بخشی کنند. تا علاوه بر برگزاری مراسم، نکات بهداشتی هم رعایت گردد. ممکن است عده‌ای ولو صاحب‌نفوذ بگویند نباید مراسمی برگزار شود، ولی این را از نظر جامعه‌شناختی فرهنگی ایرانیان می‌گویم که اگر تصمیم‌گیران به این سمت بروند که مراسمی برگزار نشود، بازتاب تندی به دنبال خواهد داشت و مردم واکنش نشان می‌دهند. در پایان لازم به ذکر است، در چنین شرایطی به نظر می رسد همه عاشقان حسینی حتی آنهایی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند برای برگزاری شایسته این مراسم با سلامت کامل بایستی شیوه نامه های بهداشتی را به بهترین شکل و بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهند.

 

بیمارستان‌های مشهد در پیک هفتم کرونا

در حال حاضر شرایط فعلی کرونا در سطح استان خراسان رضوی براساس آمارها تقریبا تابع وضعیت کشوری است و اکنون در حال تجربه پیک هفتم کرونا هستیم که روند افزایشی آمارها در سطح استان نشان‌دهنده این موضوع است. آمارها نشان می‌دهند که افزایش بین 40 تا 104 درصد بوده است. وضعیت مشهد از لحاظ رنگ‌بندی کرونا در شرایط نارنجی قرار دارد و هر لحظه ممکن است وضعیت رنگ‌بندی قرمز شود و وضعیت قرمز یعنی ایجاد و اعمال محدودیت و این در حالی است که استان خراسان به ویژه مشهد در حال تجربه پیک سفر بوده و این شهر میزبان تعداد زیادی از مسافران و زائران است. در حال‌حاضر در شرایط حساسی قرار داریم و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشوند شرایط به زودی تغییر خواهد کرد و با بازگشت محدودیت‌ها روبه‌رو خواهیم شد. همچنین انتظار می‌رود مردم با همکاری ارگان‌ها در ایام محرم که پیش‌روست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برگزاری مراسم بپردازند. آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ در افراد مسن و افرادی که واکسیناسیون ناقص دارند، اتفاق می‌افتد. تجربه نشان داده است که در پیک پنجم آمارهای ابتلا و مرگ ومیر بسیار بد و روند افزایشی شدید داشت و در همین استان خیلی‌ از مردم به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند، اما در پیک ششم آمارها کاهش پیدا کرد و علت آن انجام واکسیناسیون بود.

چند روز پیش نیز استاندار یزد آغاز موج هفتم کرونا در این استان را تایید و گفت: تغییر رنگ بندی‌ها نشان می‌دهد یزد در حوزه کرونا در یک مخاطره دیگر قرار گرفته است.  فاطمی باید با رعایت کامل شیوه نامه‌ها به خوبی از کنار موج هفتم کرونا بگذریم و اگر به شیوه نامه‌ها بی توجهی شود، به ناچار باید محدودیت‌ها از سر گرفته شود. وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و سوگواری شهادت ابا عبداالله حسین (ع) افزود: بر اساس مصوبه این ستاد مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی استان برای برگزاری مراسم این ماه شیوه نامه‌ای تدوین کنند و برای اجرا آن را در اختیار هیات‌های عزاداری قرار دهند تا مراسم عزاداری با شکوه هرچه تمام‌تر و به دور از ابتلا به این ویروس خطرناک برگزار شود.

 

حتما ماسک بزنید

وزیر کشور در رابطه با دستور العمل‌های برگزاری محرم گفت: در ماه محرم برگزاری هیات‌ها در فضای بسته مشکلی ندارد، البته که باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و عزاداران از ماسک استفاده کنند.  احمد وحیدی با اشاره به اینکه توصیه‌های لازم از چند روز قبل برای هیئت‌های مذهبی توضیح داده شده است، به هیات‌های عزداری اعلام کرده‌ایم که در محلی که قرار است تجمع انجام شود شرکت‌کنندگان حتماً از ماسک استفاده کنند. باید تمامی پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا با کمترین حادثه بتوانیم از مراسمات محرم استفاده کنیم. وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امسال هیات‌ها اجازه دارند در فضای بسته مراسم برگزار کنند، یا خیر، گفت: بله برگزاری مراسم در فضای بسته با رعایت فاصله‌گذاری مشکلی ندارد. البته باید تجمع‌ها کنترل شود و حتماً شرکت کنندگان از ماسک استفاده کنند. وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برگزاری مراسمات مذهبی در فضای بسته مانند دو سال گذشته شرایط خاصی دارد؟ گفت: به هر حال وجود فضای کافی برای برگزاری مراسمات مذهبی حائز اهمیت است، توصیه می‌شود در فضاهای کوچک و بسته فاصله گذاری اجتماعی را رعایت شود و به پروتکل‌ها بیشتر از پیش اهمیت داده شوند.