شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

شنیده ها: یک کارشناس اقتصادی گفت: ثبات فعلی بازار ارز موقتی و زود گذر است و نرخی که بر روی تابلوها می‌بینیم صرفا تابع یک جو هیجانی خواهد بود.

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی بازار دلار و ثبات ایجاد شده در این بازار اظهار کرد: اثر اصلی افزایش یا کاهش قیمت دلار مبتنی بر متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ تورم ، رشد اقتصاد، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و میزان وصول مطالبات ارز صادرات از متغیرهای اصلی تعیین کننده قیمت دلار هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات سیاسی با سایر کشورها در قیمت دلار نیز تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: مذاکرات سیاسی و بخش‌های غیر اقتصادی طبق تجربیات ۱۰ سال گذشته نشان داده است که حتی زمانی که ۱۰۰ میلیون دلار از منابع ایران در زمان دولت اوباما آزاد و وارد کشور شد، تغییر محسوسی را در فضای اقتصادی و معیشت مردم مشاهده نکردیم و به عبارتی گشایش خاصی در اقتصاد ایران ایجاد نشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین مذاکرات سیاسی با سایر کشورها در زمان حاضر نیز قاعدتا تاثیری به جز تاثیر گذرا و کوتاه مدت ایجاد یک نوسان کاذب در بازار ارز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی بیان کرد: نرخ اصلی دلاری که الان دارد معامله می‌شود، در محصولاتی مثل خودرو، لوازم خانگی و کالاهای وارداتی غیر ضروری مشخص است.

وی ادامه داد: بنابراین نرخ واقعی دلار بالای ۶۵ هزار تومان است، از گوشی همراه تا لوازم خانگی و خودرو این قیمت دلار را نشان می‌دهد و نرخی که بر روی تابلوها می‌بینیم صرفا تابع یک جو هیجانی متاثر از اخبار مرتبط با ایجاد گشایش‌های ارزی است، که تا الان نتیجه‌ای از آن را مشاهده نکردیم و تنها خبرهای آن در حال حاضر منتشر شده است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه متغیرهای کلان اقتصادی اولویت بالاتری از مذاکرات و امور سیاسی دارند، گفت: متاسفانه تناقض‌هایی که در اعلام خبرهای مذاکرات وجود دارد، تاثیر نوسان مثبت و منفی را در بازار تشدید می‌کند.

منبع: ایسکانیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۲۴
شنیده ها

دلار

قیمت دلار