شنیده ها

اخبار ایران و جهان

شنیده ها

اخبار ایران و جهان


طبقه بندی موضوعی

حقوق بازنشستگان؛ سکوت دولت و اخبار ضدونقیض

دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۹ ق.ظ

شنیده ها: حدود 130 روز از سال گذشته است و تقریبا نیمی از سال باقی مانده و رسانه‌ها مدام از خبرهایی برای تغییر در حقوق بازنشستگان می‌نویسند. این در حالی است که ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات در شعارهای خود وعده بهبود وضعیت بازنشستگان را داده بود اما در عمل با مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان، دریافتی آنان از تورم به طور چشمگیری عقب ماند.

در حالی که برای سال 1401 سازمان تامین اجتماعی قصد داشت مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر خود را به اندازه 38 درصد افزایش دهد، اما با مداخله هیات دولت میزان این افزایش در حد 10 درصد محدود ماند.

 

اما به دنبال اعتراض بازنشستگان به این موضوع، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تشخیص داد. با این حال دولت هنوز نسبت به این نامه موضع رسمی نشان نداده است.

 

سکوت دولت و البته سرگردانی بازنشستگان در میان اخبار ضدو نقیض روی اعصاب بازنشستگان رفته است. در همین حال روز گذشته نیز خبری مبنی بر تایید افزایش 38 درصدی افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز این خبر از سوی هیچ مقام رسمی تایید نشده است.

 

به گزارش آرمان امروز، علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنج شنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

 

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تایید کرده است، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش 38درصدی به علاوه 515 هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

 

عیوضی در پایان با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: «ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود».

 

 با این همه اما هنوز به طور رسمی این خبر تایید نشده است. اما همچنان بازنشستگان در سایت ها و خبرگزاری های مختلف به دنبال مشخص شدن تکلیفشان هستند. چرا که با وضعیت تورم و کاهش قدرت خریدشان چشم انتظار توجه بیشتر دولت هستند.

 

دولت هر چه سریعتر مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام کند

 

همچنین یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارائه مصوبه جدید دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان تاکید کرد.

 

به گزارش ایسنا، محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری با اشاره به سیل اخیر در کشور گفت: با سیل اخیر در کشور میلیاردها مترمکعب آب در شهرهایی همچون بندرعباس و سیستان و بلوچستان سراسر شد و به سمت دریا رفت. حدود 5 سد می‌تواند این آب را در خود ذخیره کرده و حتی از شیرین‌سازی آب دریا بی‌نیاز شویم.

 

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم کشور تأمین آب است، افزود: باید دولت در لایحه بودجه 1402 و تدوین برنامه هفتم توسعه برای ذخیره‌سازی آب باران و آبخیزداری تدبیر ویژه داشته باشد.

 

نقدعلی در تذکر دیگیر با اشاره به ابطال مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان گفت که هنوز مصوبه جدیدی از سوی دولت ابلاغ نشده است. بازنشستگان در این باره گلایه به حقی دارند. آن ها عمر خود را در خدمت جمهوری اسلامی گذاشته‌اند.

 

وی در پایان گفت که سال به نیمه رسیده اما هنوز مصوبه جدید دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان اعمال نشده، انتظار داریم رییس مجلس از دولت فوریت رسیدگی به این موضوع را یادآوری کند.

 

باید در افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان بازنگری شود

 

همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان شد.

 

محمد وحیدی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کارمندان دولتی، حقوق‌بگیران لشگری و کشوری و بازنشستگان قاعله‌های دولت و نظام هستند. با توجه به وضعیت تورمی در کشور باید در افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان تجدیدنظر شود.

 

در خواست رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برای بازنشستگان

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما از دولت انتظار داریم سریعا به سازمان تامین اجتماعی دستور محاسبه افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان این سازمان را برمبنای ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیات مدیره سازمان صادر کند، تا شاهد اجرایی شدن اقدام نیمه تمام دولت سیزدهم برای بازنشستگان سایر سطوح در آستانه اولین سال تولد این دولت انقلابی باشیم.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به تازگی در یادداشتی نوشته است: هم‌اکنون جامعه کارگری بازنشسته که دولت سیزدهم وعده بهبود معیشت آنها را داده بود، با گذشت 128 روز از سال نه تنها هنوز شاهد تحقق مطالبات خود پیرامون افزایش حقوق طبق مصوبه هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی، نبوده‌اند بلکه نظاره‌گر نقض مصوبه هیات مدیره سازمان که همان مصوبه شورای عالی کار است، از سوی دولت در این خصوص بوده‌اند. مطالباتی که حق قانونی و اولیه آنهاست و حتی اندکی بیشتر مطالبه نمی‌کنند. این در حالی است که محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه 29 تیر ماه سال 1401 ابطال مصوبه دولت را ابلاغ کرده و تاکنون دولت هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفته است.

 

وی عنوان کرده است؛ یک هفته از ابطال مصوبه دولت توسط قالیباف پیرامون حقوق آن دسته از بازنشستگان تامین اجتماعی که سایر سطوح تعریف می‌شوند، می‌گذرد و همچنان قطار این افزایش بدون وقفه، بر روی ریل پُر پیچ و خم خطوط افکار و اندیشه آشفته دولت انقلابی، در بلاتکلیفی کامل در حرکت است و صدای آژیر گوش خراش توأم با دلهره آن، جان را به لب بازنشستگان رسانده است.

 

صادقی متذکر شده است؛ ما از دولت کریمه انقلابی، مردمی، با تجربه، کهنه‌کار و حامی فقرا انتظار داریم سریعا به سازمان تامین اجتماعی دستور محاسبه افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان این سازمان را برمبنای ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیات مدیره سازمان صادر کند، تا شاهد اجرایی شدن اقدام نیمه تمام دولت سیزدهم برای بازنشستگان سایر سطوح در آستانه اولین سال تولد این دولت انقلابی باشیم.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۱۰
شنیده ها